Τέμπη: Η εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε τόνους άγνωστης καύσιμης ύλης, λέει o Λακαφώσης – Τι θα βγάλει το πόρισμα του ΕΜΠ
Την αιτία της ανάφλεξης μετά τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη, που εκτιμάται ότι οδήγησε στο θάνατο έως 30 ανθρώπους αναζητούν οι ειδικοί πραγματογνώμονες.
Ο κ. Λακαφώσης τόνισε ότι «τίποτα από τον εξοπλισμό, τα υλικά και το φορτίο του τρένου δεν επιβεβαιώνεται ως αιτία της ανάφλεξης που βλέπουμε. Άρα πρέπει να βρούμε κάτι άλλο. Κάτι που δεν έχει καταγραφεί, κάτι που δεν μπορούμε να το προσεγγίσουμε με άλλο τρόπο παρά μόνο από το αποτέλεσμα. Το αποτέλεσμα μας λέει ότι μιλάμε για ποσότητα άγνωστης καύσιμης ύλης περίπου 3-4 τόνους».
Ο ειδικός πραγματογνώμονας τόνισε ότι το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα «αντιμετωπίστηκε ως ένα τροχαίο».
«Επιλήφθηκε η τροχαία και αντιμετωπίστηκε σαν να έχουν τρακάρει δύο φορτηγά στην εθνική οδό» τόνισε ο ίδιος κάνοντας λόγο για «σοβαρό έλλειμα», καθώς η εν λόγω προσέγγιση των αρχών είχε ως αποτέλεσμα να μην παραληφθεί κρίσιμο υλικό από το σημείο της σύγκρουσης ώστε να διαπιστωθεί με ακρίβεια το περιεχόμενο που μετέφερε η αμαξοστοιχία.
Παράλληλα ο κ. Λακαφώσης αναφέρθηκε στο οπτικό υλικό από τις κάμερες του ΟΣΕ στη Θεσσαλονίκη. Όπως ανέφερε, το συγκεκριμένο υλικό παραδόθηκε με καθυστέρηση αρκετών μηνών, και μάλιστα αφού είχε διαγραφεί.
Το γεγονός αυτό, σύμφωνα με τον κ. Λακαφώση, εγείρει σοβαρές ανησυχίες σχετικά με τη διαφάνεια και την πληρότητα της διερεύνησης του δυστυχήματος. «Μας είπαν εκ των υστέρων θα μας δώσουμε τους σωστούς δίσκους, ωστόσο ξέρουμε ότι το υλικό έχει χαθεί σημείωσε χαρακτηριστικά ο ειδικός πραγματογνώμονας.
Ανησυχία στην κυβέρνηση για το πόρισμα του ΕΜΠ
Το ενδιαφέρον είναι ότι το τι περιλαμβάνει το πόρισμα του ΕΜΠ για την έκρηξη. Μάλιστα, ήδη η εφημερίδα «Τα Νέα» έχει αποκαλύψει ότι «η έκδοση δύο πορισμάτων του Εθνικού Μετσοβείου Πολυτεχνείου αλλά και του νέου φορέα έρευνας σιδηροδρομικών κι αεροπορικών ατυχημάτων αναμένεται να δημιουργήσει νέα δεδομένα στην έρευνα για την τραγωδία των Τεμπών με την ανάδειξη πιθανόν του γεγονότος ότι η φονική έκρηξη που ακολούθησε την σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών δεν οφείλονται στα έλαια σιλικόνης των μετασχηματιστών των τραίνων και συνεπώς υπήρχε κάποιο παράνομο φορτίο».
Επίσης, μιλώντας στο Mega ήδη από το Σάββατο, o συντάκτης του ρεπορτάζ, Βασίλης Λαμπρόπουλος, είχε σημειώσει ότι «το πόρισμα του ΕΜΠ καταλήγει στο συμπέρασμα πως τα έλαια σιλικόνης δεν είναι εύφλεκτα και δεν μπορούσαν να παράξουν την συγκεκριμένη πυρόσφαιρα. Θα υπάρξει λοιπόν αποκλεισμός αυτού του ενδεχομένου που αφήνει ανοικτό το σενάριο που λέμε από την πρώτη στιγμή ότι στο εμπορικό υπήρχε κάποιο παράνομο φορτίο».
«Το πόρισμα του ΕΜΠ καταλήγει στο συμπέρασμα πως τα έλαια σιλικόνης δεν είναι εύφλεκτα και δεν μπορούσαν να παράγουν την συγκεκριμένη πυρόσφαιρα. Θα υπάρξει λοιπόν αποκλεισμός αυτού του ενδεχομένου που αφήνει ανοικτό το σενάριο που λέμε από την πρώτη στιγμή ότι στο εμπορικό… pic.twitter.com/gkYYX6IRq5
— Areti Athanasiou (@AretiAthanasiu) January 25, 2025
Αν η συγκεκριμένη πληροφορία αποδειχθεί σωστή, τότε το πόρισμα του ΕΜΠ δημιουργεί μείζον πρόβλημα για την κυβέρνηση για δύο βασικούς λόγους:
- Πρώτον, διότι η ίδια από την πρώτη στιγμή απέκλεισε κατηγορηματικά το ενδεχόμενο η έκρηξη να προκλήθηκε από παράνομο φορτίο υδρογονανθράκων που μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία και το οποίο προκάλεσε την πυρόσφαιρα και τη φωτιά που κατέκαψε τα βαγόνια της επιβατικής, και
- Δεύτερον, διότι καθίσταται σαφές, επιβεβαιώνοντας το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων των συγγενών, ότι τουλάχιστον 30 άνθρωποι που είχαν σωθεί από τη σύγκρουση βρήκαν μαρτυρικό θάνατο από τη φωτιά που προκλήθηκε από τους εύφλεκτους υδρογονάνθρακες που μετέφερε το εμπορικό τρένο.
Στο ίδιο μήκος κύματος και όσα αποκάλυψε ο Τάσος Τέλλογλου στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΑΝΤ1 και στον Νίκο Χατζηνικολάου. Η έκθεση του καθηγητή Δημήτρη Καρώνη από την Σχολή Χημικών Μηχανικών του ΕΜΠ είναι έτοιμη από το τέλος της προηγούμενης χρονιάς και σύμφωνα με αυτήν, όπως είπε, τα έλαια σιλικόνης που είχαν οι μετασχηματιστές των δύο μηχανών έπαιξαν μόνο δευτερογενώς ρόλο στην ανάπτυξη της φωτιάς, δηλαδή υπήρχε ένας άλλος λόγος για την εκδήλωση του “πύρινου μανιταριού”.
Μια άλλη παράμετρος, την οποία επισημαίνει το ρεπορτάζ, είναι ότι «οι ιατροδικαστές δεν προχώρησαν σε τοξικολογικές εξετάσεις ώστε να διαπιστωθεί εκτός των άλλων, αν οι νεκροί επιβάτες είχαν εισπνεύσει αέρια από την φωτιά που προκλήθηκε από την φονική έκρηξη, κάτι που θα αναδείκνυε πόσοι και ποιοι άτυχοι επιβάτες κάηκαν ζωντανοί, εγκλωβισμένοι στα συντρίμμια των τραίνων και ποιοι λόγω της σφοδρής σύγκρουσης. […] Για αυτές τις παραλείψεις των ιατροδικαστών υπήρξε έρευνα από τους ίδιους δικαστικούς λειτουργούς της Λάρισας, οι οποίοι την αρχειοθέτησαν αποδεχόμενοι ισχυρισμούς των ιατροδικαστών ότι “οι τοξικολογικές εξετάσεις δεν πραγματοποιήθηκαν γιατί ήταν δεδομένο για αυτούς ότι όλοι οι επιβάτες πέθαναν από την φωτιά”. Κάτι που ωστόσο δεν φαίνεται να ισχύει κι η αναφορά–δικαιολογία αυτή δεν έχει καμιά επιστημονική υπόσταση».
Το πόρισμα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου αναμένεται στις 15 Φερουαρίου, ενώ το πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων αναμένεται στις 28 Φεβρουαρίου.
Σύμφωνα με πληροφορίες το δεύτερο πόρισμα θα απευθύνει πέντε συστάσεις ασφαλείας προς τον ΟΣΕ, δύο συστάσεις προς τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, δύο προς την Hellenic Train, το υπουργείο Μεταφορών, ακόμη και τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων.
Σημειώνεται ότι τον Ιούνιο του 2023, οι δύο πρώτοι πραγματογνώμονες της Εισαγγελίας της Λάρισας παρέδωσαν πόρισμα, το οποίο σχετικά με τη φωτιά που ξέσπασε ανέφερε ότι προκλήθηκε από τα έλαια σιλικόνης. Αυτό ίσχυε έως τον Μάρτιο του 2024. Στις 15 Μαρτίου του 2024 ο ανακριτής στη Λάρισα, κ. Μπακαΐμης, έδωσε εντολή στον κ. Δημήτρη Καρώνη, αναπληρωτή καθηγητή στον τομέα των Χημικών Μηχανικών στο Πολυτεχνείο να κάνει μια καινούρια έκθεση, γιατί οι συγγενείς των θυμάτων αμφισβητούσαν την αρχική. Αυτή η έκθεση επρόκειτο να παραδοθεί σε λίγους μήνες, ωστόσο μέχρι στιγμής κάτι τέτοιο δεν έχει συμβεί
Πιο σημαντικό, σύμφωνα με τον Τάσο Τέλλογλου, είναι το πόρισμα δύο υπαλλήλων των ευρωπαϊκών θεσμών, ενός Ιταλού και ενός Βέλγου, που μετεκλήθησαν στην Ελλάδα ώστε να κάνουν τη δουλειά που δεν μπορούσε να κάνει η Επιτροπή Αεροπορικών Ατυχημάτων, διότι δεν υπήρχε πραγματική επιτροπή για να ερευνήσει το σιδηροδρομικό ατύχημα. Οι συγκεκριμένοι υπάλληλοι φέρεται να έχουν πάρει πάνω από 70 συνεντεύξεις από όλους τους εμπλεκόμενους, έχουν μεγάλη εμπειρία στη διερεύνηση σιδηροδρομικών ατυχημάτων, και στις προτάσεις τους, σύμφωνα με πληροφορίες θα εξετάσουν όλα τα ενδεχόμενα, ακόμα και το να σταματήσει το επιβατικό έργο των σιδηροδρόμων.
Το ενδεχόμενο αυτό είχε θίξει προς την κυβέρνηση ο Γιάννος Γραματίδης που παραιτήθηκε από πρόεδρος του ΟΣΕ στο τέλος του 2024 και που ζήτησε να σταματήσει το επιβατικό έργο του ΟΣΕ για ένα διάστημα με εξαίρεση τον προαστιακό.
Κάτι τέτοιο η κυβέρνηση δεν το συζητά, διότι:
- θεωρεί ότι ο ΟΣΕ έχει γίνει πιο ασφαλής μετά το ατύχημα. Τον Δεκέμβριο, κατά τη διάρκεια των γιορτών, μεταφέρθηκαν περίπου 60.000 άνθρωποι με τα τρένα.
- εκτιμά ότι μια τέτοια ενέργεια θα σημάνει μεγαλύτερες αποζημιώσεις προς τους Ιταλούς, που έχουν καταρτίσει μαζί μας την σύμβαση της διαχείρισης και
- θέλει να αποφύγει οι εργαζόμενοι να μείνουν χωρίς απασχόληση.
Το μεγάλο, ωστόσο, ερώτημα είναι πότε θα αρχίσει η δίκη. Και μπορεί το αίτημα αντικατάστασης του εφέτη ανακριτή πριν από τις γιορτές να απορρίφθηκε, ωστόσο όπως εξηγεί ο υπουργός Δικαιοσύνης Γιώργος Φλωρίδης μιλώντας στον Realfm, «τέτοια αιτήματα δημιουργούν σημαντικές καθυστερήσεις». Σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη από τη Δευτέρα έχουν αρχίσει να καλούνται στα γραφεία του οργανισμού εκπρόσωποι των φορέων που έχουν ανάμειξη στο δυστύχημα, προκειμένου να παράσχουν εξηγήσεις, αφού λάβουν γνώση πρώτα του προσχεδίου του τελικού πορίσματος.
Μιλώντας στον ΣΚΑΪ, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης, αναφερόμενος στις πιέσεις της αντιπολίτευσης για επιτάχυνση των νομικών διαδικασιών για τη δίκη των υπαιτίων της τραγωδίας των Τεμπών, σημείωσε χαρακτηριστικά ότι «αν είχε γίνει αυτό το παράνομο αντιθεσμικό και υποτίθεται υπέρ μας γιατί θα κλείναμε γρήγορα την ανάκριση, που είναι αδιανόητο, δεν θα είχαμε το πόρισμα του ΕΜΠ που θα δώσει απάντηση για την έκρηξη».
topontiki