ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΕΠΙ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ 2014-19
Απόσπασμα από το πρακτικό 1 της από 20-8-2015 συνεδρίασης της
Δημοτικής Επιτροπής Διαβούλευσης Δήμου Διρφύων – Μεσσαπίων
Θέμα: « Περί στρατηγικού σχεδιασμού Δήμου Διρφύων –Μεσσαπίωνπεριόδου 2014-2019».
Στα Ψαχνά, σήμερα την 20ητου μηνός Αυγούστου του έτους 2015, ημέρα της
εβδομάδος Πέμπτη και ώρα 19:00 μ.μ , η Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης του
Δήμου Διρφύων – Μεσσαπίων, συνήλθε σε δημόσια τακτική συνεδρίαση στο
Δημοτικό Κατάστημα, ύστερα από την αριθμ. πρωτ. 13419/7-8-2015
(ΑΔΑ:602ΠΩ92-856) έγγραφη πρόσκληση του προέδρου που δημοσιεύθηκε και
επιδόθηκε με αποδεικτικό στα μέλη της σύμφωνα με το άρθρο 76 του
Ν.3852/2010.
Πριν από την έναρξη της συνεδρίασης ο πρόεδρος διαπίστωσε ότι από τα 37 μέλη
της Δημοτικής Επιτροπής Διαβούλευσης ήταν παρόντα 22, ήτοι :
ΠΑΡΟΝΤΕΣ
ΑΠΟΝΤΕΣ
1. ΨΑΘΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
1. ΤΣΑΜΑΣΦΥΡΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
2. ΣΦΗΚΑ ΣΟΦΙΑ
2. ΚΟΥΚΟΥΡΑ ΦΩΤΕΙΝΗ
3. ΤΣΑΛΛΑ ΔΗΜΗΤΡΑ
3. ΤΟΥΛΟΥΜΗ ΜΑΡΙΑ
4. ΚΑΡΡΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
4. ΓΙΑΛΟΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣ
5. ΦΡΑΝΤΖΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ
5. ΡΟΥΣΣΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
6.
LOMBARDO ROSSALBA
6. ΜΠΟΥΡΙΚΑΣ ΑΓΓΕΛΗΣ
7. ΜΠΙΣΜΠΙΚΟΠΟΥΛΟΥ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ
7. ΚΙΚΙΔΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
8. ΣΤΑΜΑΤΙΟΥ ΜΑΡΙΑ
8. ΜΕΛΑ ΒΑΣΩ
9. ΜΠΑΚΟΥΤΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ
9. ΡΟΥΣΟΔΗΜΟΥ ΓΩΓΩ
10. ΦΡΑΝΤΖΗΣ ΑΝΔΡΕΑΣ
10. ΚΩΣΤΟΥΡΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
11. ΜΑΚΡΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
11. ΕΥΑΓΓΕΛΟΚΩΣΤΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗ
12. ΚΟΡΟΖΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ
12. ΠΑΠΑΚΥΡΙΑΚΟΥ ΜΑΡΙΑ
13. ΚΟΚΟΝΟΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ
13. ΣΟΦΙΑ ΑΦΕΝΔΡΑ
14. ΚΑΛΟΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΙΑ
14. ΑΚΡΙΩΤΗΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ
15. ΜΑΝΑΡΗ ΑΣΗΜΟΥΛΑ
15. ΝΤΟΥΡΜΑ ΚΥΡΙΑΚΗ
16. ΚΑΛΥΒΙΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΟΣ
17. ΚΑΡΑΔΟΝΤΑ ΗΛΙΑΝΑ
18. ΦΡΑΝΤΖΗ ΕΛΕΝΗ
19. ΠΑΠΑΜΙΧΑΗΛ ΙΩΑΝΝΗΣ
20. ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΥ ΧΑΡΑ
21. ΔΟΥΔΑΛΗ ΙΩΑΝΝΑ
22. ΠΑΠΑΛΑΜΠΡΟΥ ΝΤΟΒΡΟΥ ΜΑΡΙΑ
Στη συνεδρίαση παραβρέθηκαν εκπρόσωποι των παρατάξεων του δημοτικού
Συμβουλίου, δημοτικοί σύμβουλοι και δημότες.
Τα πρακτικά τηρήθηκαν από την Τζαβάρα Ευαγγελία, υπάλληλος του Δήμου
ΘΕΜΑ 1o
ΑΡ. ΑΠΟΦΑΣΗΣ 1 / 2015
« Περί στρατηγικού σχεδιασμού Δήμου Διρφύων –Μεσσαπίων περιόδου
2014-2019».
Με την έναρξη της συνεδρίασης της Δημοτικής Επιτροπής Διαβούλευσης
αναφέρθηκαν τα εξής:
Σύμφωνα με την παρ.1 του άρθρου 266 του Ν.3852/2010 όπως αναδιατυπώθηκε
με την παρ.10κα του άρθρου 18 του N. 3870/2010 (ΦΕΚ 138/09.08.2010 τεύχος
Α):
“Για το μεσοπρόθεσμο Προγραμματισμό των Δήμων εκπονείται πενταετές
Επιχειρησιακό Πρόγραμμα, το οποίο εξειδικεύεται κατ’ έτος σε ετήσιο Πρόγραμμα
Δράσης και Ετήσιο Προϋπολογισμό.
Το τεχνικό Πρόγραμμα καταρτίζεται μαζί με το Ετήσιο Πρόγραμμα Δράσης, το
οποίο αποτελεί μέρος του και επισυνάπτεται, σε αυτό, ως παράρτημα”
Στο άρθρο 1 της απόφασης 41179/23.10.2014 (ΦΕΚ 2970/04.11.2014 τεύχος Β’)
ΥΠ.ΕΣ., ορίζονται τα εξής:
“Τα Πενταετή Επιχειρησιακά Προγράμματα περιλαμβάνουν:
1. Στρατηγικό Σχέδιο.
2. Επιχειρησιακό Σχέδιο.
3. Δείκτες Παρακολούθησης και Αξιολόγησης.
1. Στρατηγικό Σχέδιο
Στο Στρατηγικό Σχέδιο:
α. Αποτυπώνονται τα χαρακτηριστικά της γεωγραφικής ενότητας του Ο.Τ.Α, τα
χαρακτηριστικά του ίδιου του Ο.Τ.Α. και των Νομικών Προσώπων του, ως
οργανισμών και αξιολογείται η υφιστάμενη κατάσταση,
β. Διατυπώνεται το αναπτυξιακό όραμα για την περιοχή του Ο.Τ.Α. και οι
κατευθυντήριες αρχές, που πρέπει να διέπουν τον τρόπο λειτουργίας του και τον
τρόπο διοίκησης των τοπικών υποθέσεων,
γ. Προσδιορίζεται η στρατηγική του Ο.Τ.Α προκειμένου να επιτευχθεί το όραμά
του.
2. Επιχειρησιακό Σχέδιο
Στο Επιχειρησιακό Σχέδιο:
α. Προσδιορίζονται οι αναπτυξιακές προτεραιότητες, σύμφωνα με τις οποίες
διαρθρώνεται το Πενταετές Επιχειρησιακό Πρόγραμμα, λαμβάνοντας υπόψη τις
εθνικές και περιφερειακές αναπτυξιακές προτεραιότητες και τα θεσμοθετημένα
εργαλεία χωρικού σχεδιασμού καθώς και την προώθηση της μακροπεριφερειακής
στρατηγικής. Οι αναπτυξιακές προτεραιότητες του Ο.Τ.Α. διατυπώνονται με τη
μορφή αξόνων οι οποίοι εξειδικεύονται περαιτέρω σε μέτρα,
β. Κάθε μέτρο εξειδικεύεται σε στόχους. Προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι
του κάθε μέτρου, κάθε υπηρεσία καταρτίζει αρμοδίως σχέδια δράσης. Οι δράσεις
είναι δυνατό να είναι κατηγορίες έργων ή μεγάλα έργα ή επαναλαμβανόμενες
λειτουργίες των υπηρεσιών και των οργάνων διοίκησης,
γ. Προσδιορίζονται δράσεις υπερτοπικής σημασίας και προώθησης διαδημοτικών
συνεργασιών διασφαλίζοντας τις αρχές της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης.
Υπεύθυνοι υλοποίησης των δράσεων μπορεί να είναι υπηρεσίες του Ο.Τ.Α. και των
Νομικών Προσώπων του. Μπορεί επίσης να είναι και σύνδεσμοι Ο.Τ.Α. στους
οποίους συμμετέχει ο Ο.Τ.Α. ή οι δομές που ορίζονται ως φορείς υλοποίησης στις
συμβάσεις συνεργασίας του Ο.Τ.Α. με άλλους φορείς.
δ. Ομαδοποιούνται και ελέγχονται οι δράσεις για την επίτευξη των στόχων του
κάθε μέτρου,
ε. Ιεραρχούνται και προγραμματίζονται οι δράσεις καθορίζεται το χρονοδιάγραμμα
υλοποίησής τους,
στ. Συσχετίζονται οι δράσεις με οικονομικές πηγές και συμπληρώνεται σχετικό
έντυπο-πίνακας προγραμματισμού,
ζ. Καταγράφονται οι συνολικά διαθέσιμοι πόροι ανά πηγή χρηματοδότησης και οι
προϋποθέσεις άντλησης όπως υπολογίζονται κατά τη χρονική περίοδο κατάρτισης
του επιχειρησιακού σχεδίου,
η. Εκτιμώνται τα έσοδα του Ο.Τ.Α. και των Νομικών Προσώπων του, ανά πηγή
χρηματοδότησης για κάθε έτος της πενταετίας,
θ. Υπολογίζονται συνοπτικά οι λειτουργικές και οι επενδυτικές δαπάνες των
δράσεων του προγράμματος για κάθε έτος της πενταετίας,
ι. Καταρτίζονται οι χρηματοδοτικοί πίνακες του προγράμματος ανά έτος και πηγή
χρηματοδότησης.
3. Δείκτες Παρακολούθησης και Αξιολόγησης του προγράμματος
Για την παρακολούθηση του Πενταετούς Επιχειρησιακού Προγράμματος
καταρτίζονται Δείκτες Παρακολούθησης και Αξιολόγησης οι οποίοι διακρίνονται σε
Δείκτες Εισροών, Εκροών και Αποτελέσματος.
Οι Δείκτες αξιοποιούνται για την ποσοτικοποίηση των στόχων, προκειμένου αυτοί
να καταστούν μετρήσιμοι.
Σε κάθε Δείκτη αντιστοιχίζεται μια τιμή – στόχος για κάθε δράση.
Στο άρθρο 7 της απόφασης 41179/23.10.2014 (ΦΕΚ 2970/04.11.2014 τεύχος Β’)
ΥΠ.ΕΣ., ορίζονται τα εξής:
“Για την κατάρτιση, παρακολούθηση, αξιολόγηση, επικαιροποίηση και
αναθεώρηση των Πενταετών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων και των Ετήσιων
Προγραμμάτων Δράσης της δημοτικής περιόδου 2014-2019 δύναται να γίνει
χρήση των οδηγών κατάρτισης επιχειρησιακού προγράμματος ΟΤΑ α’ βαθμού και
παρακολούθησης, αξιολόγησης επικαιροποίησης και αναθεώρησης του
επιχειρησιακού προγράμματος ΟΤΑ α’ βαθμού της δημοτικής περιόδου 2010-2014.
Σε περίπτωση που διαπιστώνεται ότι οι ανωτέρω οδηγοί δεν εναρμονίζονται με
νεότερες κανονιστικές διατάξεις η εναρμόνιση γίνεται μετά από σχετική ενημέρωση
και έγγραφη οδηγία του Υπουργού Εσωτερικών.”
Σύμφωνα με τις παρ.1 έως 4 του άρθρου 2 του Π.Δ. 185/2007 (ΦΕΚ
221/12.09.2007 τεύχος Α’) όπως τροποποιήθηκαν με το άρθρο 2 του Π.Δ.89/2011
(ΦΕΚ 213/29.09.2011 τεύχος Α’) ορίζονται τα εξής:
“1. Η αρμόδια, κατά τις οργανικές διατάξεις κάθε δήμου, υπηρεσία επί θεμάτων
προγραμματισμού συγκεντρώνει τα απαιτούμενα στοιχεία από τις υπηρεσίες του
δήμου, των νομικών προσώπων του, καθώς και τις εισηγήσεις των συμβουλίων
των δημοτικών ή τοπικών κοινοτήτων του δήμου προς την εκτελεστική επιτροπή
σχετικά με την υφιστάμενη κατάσταση και τις προτάσεις τους για τις αναπτυξιακές
προτεραιότητες του δήμου και συντάσσει σχέδιο στρατηγικού σχεδιασμού του
δήμου, το οποίο υποβάλλει στην εκτελεστική επιτροπή.
2. Η εκτελεστική επιτροπή, πριν εισηγηθεί το σχέδιο στρατηγικού σχεδιασμού στο
δημοτικό συμβούλιο, συνεργάζεται με τους όμορους δήμους για τη διασφάλιση του
συντονισμού των δράσεων υπερτοπικής ανάπτυξης και την προώθηση τυχόν
διαδημοτικών συνεργασιών. 3. (2). Η εκτελεστική επιτροπή εισηγείται το σχέδιο
στρατηγικού σχεδιασμού στο δημοτικό συμβούλιο για συζήτηση και ψήφιση.
4. (3).Το εγκεκριμένο από το δημοτικό συμβούλιο κείμενο στρατηγικού
σχεδιασμού, τίθεται προς συζήτηση στη Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης (άρθρο
76 ν.3852/2010), και παράλληλα δημοσιοποιείται για διαβούλευση τουλάχιστον
επί δύο (2) εβδομάδες, με καταχώρηση στην ιστοσελίδα του δήμου, καθώς και με
κάθε άλλο πρόσφορο μέσο. Κατά τη διάρκεια της δημοσιοποίησης υποβάλλονται
προτάσεις, εγγράφως ή ηλεκτρονικά.”
Στις παρ.4 και 5 του άρθρου 86 του Ν.3852/2010 ορίζονται τα εξής:
“4. Το συμβούλιο της δημοτικής ή τοπικής κοινότητας με απόφαση που λαμβάνεται
ένα μήνα τουλάχιστον πριν την κατάρτιση του επιχειρησιακού και τεχνικού
προγράμματος του δήμου, εισηγείται στην εκτελεστική επιτροπή με σειρά
προτεραιότητας, ανάλογα με τον επείγοντα χαρακτήρα των αναγκών των κατοίκων
της περιφέρειάς του και τις προτεραιότητες για την τοπική ανάπτυξη, τις δράσεις
που πρέπει να περιλαμβάνει το επιχειρησιακό πρόγραμμα του δήμου και τα έργα
που πρέπει να εκτελεστούν.
λήψη των αποφάσεων της προηγούμενης παραγράφου, καλούνται οι κοινωνικοί
φορείς της περιφέρειάς της δημοτικής ή τοπικής κοινότητας, προκειμένου να
υποβάλλουν τις προτάσεις τους. Εάν το συμβούλιο της δημοτικής ή τοπικής
κοινότητας δεν υποβάλλει εισήγηση εμπρόθεσμα στην εκτελεστική επιτροπή, το
σχέδιο του επιχειρησιακού και τεχνικού προγράμματος του δήμου καταρτίζεται
χωρίς αυτήν.”
Με βάση τα παραπάνω τα συμβούλια της Δ.Κ Ψαχνών και των τοπικών
κοινοτήτων έλαβαν αποφάσεις και εισηγήσεις σχετικά με τις δράσεις που πρέπει
να περιλαμβάνει το επιχειρησιακό πρόγραμμα του Δήμου.
Στη συνέχεια η υπηρεσία προγραμματισμού του Δήμου Διρφύων – Μεσσαπίων
αφού συγκέντρωσε τα απαιτούμενα στοιχεία από τις υπηρεσίες του δήμου, των
νομικών προσώπων του, καθώς και τις εισηγήσεις των συμβουλίων των δημοτικών
ή τοπικών κοινοτήτων του δήμου προς την εκτελεστική επιτροπή σχετικά με την
υφιστάμενη κατάσταση και τις προτάσεις τους για τις αναπτυξιακές προτεραιότητες
του δήμου, συνέταξε σχέδιο στρατηγικού σχεδιασμού του δήμου, το οποίο
υπέβαλε στην εκτελεστική επιτροπή .
Η Εκτελεστική Επιτροπή εισηγήθηκε με την υπ’ αριθμ. 3 / 2015 Απόφαση της , το
σχέδιο στρατηγικού σχεδιασμού του Δήμου Διρφύων – Μεσσαπίων προς το
Δημοτικό Συμβούλιο για συζήτηση και ψήφιση,
To
Δημοτικό Συμβούλιο με την υπ’ αριθμ. 124 / 2015 Απόφαση της , ψήφησε το
σχέδιο στρατηγικού σχεδιασμού του Δήμου Διρφύων – Μεσσαπίων περιόδου 2014-
2019.
Το Σχέδιο στρατηγικού σχεδιασμού, τίθεται προς συζήτηση στη Δημοτική
Επιτροπή διαβούλευσης και παράλληλα δημοσιοποιήθηκε για διαβούλευση,
τουλάχιστον επί δύο (2) εβδομάδες, με καταχώρηση στην
Ιστοσελίδα του Δήμου. Κατά τη διάρκεια της δημοσιοποίησης και της διαβούλευσης
υποβάλλονται προτάσεις, εγγράφως ( ιδιοχείρως, με
FAX
ή
email
).
Ο Δήμαρχος και πρόεδρος της Δημοτικής Επιτροπής Διαβούλευσης του Δήμου
Διρφύων – Μεσσαπίων αναφέρθηκε στις διαδικασίες κατάρτισης του
προϋπολογισμού και του τεχνικού προγράμματος οικ. έτους 2016. Ανέφερε τα
αρνητικά δεδομένα για την χρηματοδότηση και τους πόρους της Τοπικής
Αυτοδιοίκησης ( περικοπές στην ΣΑΤΑ και μείωση στους ΚΑΠ) και στην συνολική
μείωση των ποσών που διαθέτουν οι δήμοι για την εκτέλεση έργων, μετά την
συνεχή περικοπή χρημάτων προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Στη συνέχεια ανέφερε ότι θα γίνουν προσπάθειες να ενταχθούν έργα και δράσεις
στα χρηματοδοτούμενα προγράμματα . Έγινε αναφορά στα έργα και στις
χρηματοδοτήσεις και στην ταμειακή λειτουργία του Δήμου. Η χρηματοδότηση των
έργων του τεχνικού προγράμματος θα γίνει κυρίως από την ΣΑΤΑ και το ΕΣΠΑ
Ακολούθησε συζήτηση για την λειτουργία του ΤΕΙ και τον τρόπο συμμετοχής
του στην τοπική κοινωνία και στη συνέχεια κάλεσε όλα τα μέλη να εκφέρουν τις
απόψεις τους σχετικά με τις ανάγκες που υπάρχουν στην περιοχή και τα έργα που
πρέπει να εκτελεστούν.
Οι δημοτικοί σύμβουλοι της μείζονος αντιπολίτευσης κκ Λαφαζάνης Γεώργιος ,
Τζάθα Γεωργία και Κουλοχέρης Ανδρέας, αποχώρησαν από την συνεδρίαση
καταγγέλλοντας τη δημοτική αρχή για την έλλειψη μελετών και τεχνικού
προγράμματος, και για την αδυναμία υλοποίησης του τεχνικού προγράμματος του
έτους 2015.
Οι εκπρόσωποι των τοπικών φορέων και οι δημότες- μέλη της Δημοτικής
Επιτροπής Διαβούλευσης εξέφρασαν τις απόψεις τους και διατύπωσαν γνώμες επί
του τεχνικού προγράμματος και του προϋπολογισμού οικ. έτους 2016 , ως εξής:
Έγινε ιδιαίτερη αναφορά στα προβλήματα της καθαριότητας, στην βελτίωση της
αγροτικής οδοποιίας, στον πολιτισμό, στην λειτουργία της βιβλιοθήκης, στην
λειτουργία του ΤΕΙ, στα προγράμματα απασχόλησης των παιδιών, στη δημιουργία
κοινόχρηστων χώρων και παιδικών χαρών, στα μνημεία , στη δημιουργία
τεχνολογικού πάρκου , στην αξιοποίηση και διαχείριση του ορεινού όγκου της
δίρφυος και του φαραγγιού της Αγάλης, και στην τουριστική ανάπτυξη των
παραλιών του Δήμου.
Ακολούθησε διάλογος μεταξύ των μελών της Επιτροπής Διαβούλευσης και των
αρχηγών των δημοτικών παρατάξεων και στο τέλος σημειώθηκε ότι στρατηγικός
σχεδιασμός περιόδου 2014-2019 πρέπει να λάβει υπόψη τις κοινωνικοοικονομικές
συνθήκες που επικρατούν στην χώρα και στον Δήμο, προκειμένου να μην
υπάρχουν ελλείμματα και να δοθούν νέες προοπτικές για την περιοχή με ένταξη
νέων έργων σε χρηματοδοτούμενα προγράμματα και στόχος όλων είναι η
δημιουργία ενός αναπτυξιακού σχεδίου για την περιοχή και η αξιοποίηση των
χρηματοδοτικών προγραμμάτων.
Οι ανωτέρω γνώμες και απόψεις να προωθηθούν και να ληφθούν υπόψη στη
σύνταξη του επιχειρησιακού προγράμματος περιόδου 2014-2019.
Η απόφαση αυτή έλαβε αύξοντα αριθμό 1 / 2015
Μετά το τέλος της συνεδρίασης συντάχθηκε το παρόν πρακτικό, το οποίο, αφού
θεωρήθηκε και εγκρίθηκε από τον πρόεδρο, υπογράφεται από τον ίδιο και από τα
μέλη της Δημοτικής Επιτροπής Διαβούλευσης.
Ψαχνά, 24 Αυγούστου 2015
Ακριβές Απόσπασμα
Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΨΑΘΑΣ