«Πανεπιστήμιο Αθηνών στα Ψαχνά: Έχουμε υποδομή ή δεν έχουμε;»
Σε μια ολιγόλεπτη συνάντηση με το δήμαρχο πριν λίγες μέρες είχαμε την ευκαιρία να ανταλλάξουμε λίγες απόψεις πάνω στο θέμα του πανεπιστημίου και των υποδομών. Θα σας πω παρακάτω τι είπαμε.
Μιλάμε όλοι για υποδομή, υποδομή , υποδομή κλπ. Πόσοι αλήθεια ξέρουν τι σημαίνει υποδομή και πόσοι απο τους Ψαχνιώτες ή Αθηναίους που επικαλούνται αυτή τη λέξη έχουν κάνει πανεπιστημιακές σπουδές; Μάλλον ελάχιστοι. Παρ΄όλα αυτά καταθέτουν άποψη πάνω σε ένα θέμα που ελάχιστα γνωρίζουν.
Πάνω σε κάτι τέτοια στηρίχτηκε και το Athensvoice και ξεκίνησε τη λασπολογία μέσω ενός κάμεραμαν. Και θα ακολουθήσουν κι άλλοι. Τους απαντήσαμε και ακόμα τους περιμένουμε. Αν επιθυμούν ας κοπιάσουν. Εδώ είμαστε.
Φίλες και φίλοι, ο γράφων είχε την τύχη (ή την ατυχία) να τελειώσει πολλά σχολεία και δεν θα μπορούσα να φανταστώ τον εαυτό μου έξω από τη διδασκαλία. Ξέρω καλά την έννοια της «υποδομής» στην εκπαίδευση. Θα μου επιτρέψετε να πω, καλύτερα από ένα κάμεραμαν.
Ξέρετε τι υποδομή χρειάζεται το τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών για να λειτουργήσει; Κάνα δυο αίθουσες, καθηγητές και έναν υπολογιστή. Οι φοιτητές έτσι κι αλλιώς έχουν όλοι τα δικά τους λάπτοπ . Όπως λειτουργεί ένα παρόμοιο τμήμα στη Χίο έτσι θα λειτουργήσει κι εδώ. Νησί εκεί, νησί κι εδώ. Λιμάνι εκεί, λιμάνι κι εδώ. Τελωνείο εκεί, τελωνείο κι εδώ. Αίθουσες έχουμε, καθηγητές θα έρθουν. Συγγράμματα υπάρχουν τώρα πια και στο διαδίκτυο δωρεάν. Ότι έκανε παλιά μια τεράστια βιβλιοθήκη κάνει τώρα ένα κινητό. Ας μου πει κάποιος που έχει ‘άποψη’ που είναι το πρόβλημα; Εξυπακούεται ότι στην αρχή ίσως υπάρξουν κάποιες τεχνικές δυσκολίες μέχρι να πάρουν τα προγράμματα την τελική τους μορφή αλλά αυτό συμβαίνει παντού. Κάποτε εξυπηρετούνταν 12 000 φοιτητές. Τώρα δεν μπορούμε να καλύψουμε τις ανάγκες 4 500 φοιτητών σε βάθος τετραετίας; Να μην τρελαθούμε!
Για το τμήμα κινηματογράφου τα είπαμε. Ας μην τα ξαναλέμε. Απλά να υπενθυμίσουμε στον κάθε άσχετο και κακοπροαίρετο ότι 600 (!) χιλιόμετρα μακριά από την Αθήνα, στη Φλώρινα, λειτουργεί με μεγάλη επιτυχία η Σχολή Καλών Τεχνών με παραπλήσιο, ευρύτερο ΚΑΙ ΠΙΟ ΑΠΑΙΤΗΤΙΚΟ αντικείμενο σπουδών και δεν χρειάστηκαν τη γνωμοδότηση του Βλέτσα ούτε του Athensvoice.
Για τα τμήματα αγροτικών σπουδών, διατροφής κλπ. Ίσως πουθενά αλλού στη Ελλάδα δεν υπάρχουν καλύτερες προϋποθέσεις γι αυτό. Παράγουμε σχεδόν τα πάντα. Από μαϊντανό μέχρι κάστανα και από κοτόπουλα μέχρι ψάρια. Πουθενά αλλού δεν είναι ο πρωτογενής τομέας τόσο ποικιλόμορφος. Πού αλλού θα μπορούσαν να δουν από κοντά τόσες καλλιέργειες και να έχουν εμπειρία από πρώτο χέρι; Να δουν πως δουλεύει ένα τρακτέρ, πως κουμπώνει η φρέζα ή το ψεκαστικό; Στην Αθήνα; Δεν νομίζω ο Κασσιμάτης να αρνηθεί να εξηγήσει στους φοιτητές πως δουλεύει το ελαιοτριβείο ή oι θεριζοαλωνιστικές μηχανές σε μια εκπαιδευτική επίσκεψη φοιτητών, ούτε ο Καλογιάννης πως δουλεύουν οι ψυκτικοί θάλαμοι. Και όχι μόνο ο Λευτέρης ή ο Κωστής. Δεν θα αρνηθεί ο Γιάννης Δούδαλης να τους ξεναγήσει στα φυτώρια ούτε οι άλλες, μεγάλες επιχειρήσεις (Βουρδάνος, Καρβούνης, Λαλανίτης) που επεξεργάζονται και τυποποιούν αγροτικά προϊόντα και τροφοδοτούν όλη τη χώρα. Θα πάνε και στο Παλίρροια και στη Ζύμη Ψαχνών. Nα επισκεφτούν το Μιμίκο, τον Κελαιδίτη κλπ, κλπ. Θα είναι και γι αυτούς μια σοβαρή προβολή προς μελλοντικούς επαγγελματίες. Όλοι θα προθυμοποιηθούμε να βοηθήσουμε. Θα βοηθήσουν και οι γεωπόνοι της περιοχής , οι κτηματίες, οι δασοπόνοι. ΌΛΟΙ.
Δεν χρειάζεται να αναφέρουμε τα υπόλοιπα τμήματα. Το τμήμα Αεροδιαστημικής Τεχνολογίας προϋπήρχε ως Σχολή Μηχανικών Αεροπορίας με ελάχιστες αλλαγές. Ισχύουν πάνω κάτω τα ίδια. Όσον αφορά τη στέγαση των φοιτητών τα είπαμε και στο προηγούμενο άρθρο. Τολμώ να πω ότι τόσα πολλά, καινούρια και φτηνά διαμερίσματα υπάρχουν σε ελάχιστα μέρη.
Στην ολιγόλεπτη συζήτηση με το δήμαρχο, με διαβεβαίωσε ότι χειρίζεται ο ίδιος προσωπικά το θέμα. Συζητά με τις πρυτανικές αρχές που τον καθησυχάζουν ότι όλα προχωρούν – τόσο εκπαιδευτικά όσο και οικονομικά. Δεν υπάρχουν οι δυνατότητες για θαύματα από την πρώτη μέρα αλλά γίνεται προσπάθεια. Κοντός ψαλμός αλληλούια. Σε λίγες εβδομάδες θα διαπιστώσουμε τι ισχύει.
Για να πετύχει όμως αυτή η προσπάθεια , φίλες και φίλοι, χρειάζεται τη συνδρομή όλων των παραγόντων: του δήμου (συμπολίτευση και αντιπολίτευση), των πρυτανικών αρχών, του εκπαιδευτικού και διοικητικού προσωπικού, των δημοτών και φυσικά των ίδιων των φοιτητών. Δεν είναι ώρα για αντιδικίες. Αν σ΄αυτή την αλυσίδα αντιδράσει και σπάσει ένας κρίκος, θα αρχίσουν οι γκρίνιες και η αλληλο – απόδοση ευθυνών. Σου ΄πα, μου ΄πες, φταις, φταίω κλπ. Καλά είναι να μην φτάσουμε εκεί.
Αφήνω κάτι εξίσου σημαντικό για το τέλος. (Βλέπω το Γιώργο Καρλή να προθερμένεται)
Το psaxna.gr είναι ο ηλεκτρονικός καθρέπτης του τόπου. Όταν οι καινούριοι φοιτητές θα ψάξουν στο διαδίκτυο, θα πέσουν επάνω μας. Ξέρετε τι θα δουν; Ανάμεσα στα σοβαρά θα δουν ανόητα, αμόρφωτα και καμιά φορά χυδαία σχόλια ακόμα κι από γυναίκες. Είναι ένας μικρός αριθμός που ανεβάζει χαζομάρες τις οποίες θεωρεί εξυπνάδες. Είναι αυτός ο σκληρός πυρήνας της επαρχιωτίλας που δυστυχώς, από σύμπλεγμα ή άγνοια, κουκουλώνει τη μεγάλη πλειοψηφία των σεμνών, σιωπηλών και καλλιεργημένων πολιτών. Των οικογενειαρχών και νοικοκυραίων που επιθυμούν πανεπιστήμιο και όχι σκυλάδικα στον τόπο. Για χάρη λίγων απερίσκεπτων κινδυνεύουμε να διασυρθούμε από μόνοι μας .
Η μεγαλύτερη υποδομή σε έναν τόπο είναι η παιδεία του. Κι εδώ πρέπει να παρουσιάσουμε πλεόνασμα όχι έλλειμμα.
Το βήμα του psaxna.gr είναι ανοικτό σε όλες τις τεκμηριωμένες θέσεις, είτε θετικές, είτε σκληρές, είτε αρνητικές. Ας το αναβαθμίσουμε σε βήμα που να αρμόζει σε μια πανεπιστημιούπολη.
Β. Παπαμιχαήλ