«Ο Εθελοντισμός στην χώρα μας»
Όπως παρουσιάστηκε στο ΤΕΙ Λαμίας παράρτημα Καρπενησίου, τμήμα Δασοπονίας το έτος 2005 (ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
- Περιεχόμενα……………………………………………….………σελ01
- Ο εθελοντισμός στη χώρα μας Ιστορικό πλαίσιο…………………σελ.02
- Εθελοντισμός νέου τύπου.……………………………….……σελ.03-07
- Ιστορική αναδρομή………………………….……………………σελ.08
- Ανασκόπηση έργου και προσφορά του συλλόγου εθελοντικών δυνάμεων δασοπροστασίας και διάσωσης………………………………………..…σελ-09-15
- Συμβάντα τα οποία έχουν χαρακτηριστεί ως περίεργα…………..σελ.16
- Χορηγοί των οχημάτων και του εξοπλισμού……………………..σελ.18
- Παράρτημα φωτογραφιών…………………………………………σελ.19
- Φωτογραφίες………………………………………………….…..σελ.20-25
Ο ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΜΑΣ
ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
Ο εθελοντισμός, με τη μορφή αυτοοργανωμένων ομάδων της κοινωνίας των Πολιτών που επιζητούν τη συμμετοχή στη διαχείριση των υποθέσεων της πολιτείας, κυρίως σε τοπικό αλλά και σε εθνικό ή διεθνές επίπεδο, δεν έχει ιδιαίτερο παρελθόν στη Ελλάδα. Έχει όμως δυναμικό παρόν που γεννά ελπίδες για ένα μέλλον στο οποίο ο Έλληνας πολίτης θα δημιουργεί και θα εντάσσεται σε ανεξάρτητες κινήσεις που οργανώνονται για να πράξουν δράσεις, έργο αλλά και πολιτικές για ένα συγκεκριμένο σκοπό, με τρόπο ανάλογο με αυτόν που ενεργοποιούνται ήδη σήμερα εκατομμύρια Ευρωπαίοι πολίτες.
Στην Ελλάδα οι πρώτες εθελοντικές ομάδες που μέσω της δράσης τους, επιδίωκαν την ανεξάρτητη παρέμβαση απευθείας μέσα στα κοινωνικά δρώμενα, με τρόπο όχι μόνο συμπληρωματικό αλλά και καθοδηγητικό ως προς το Κράτος, εμφανίζονται από τις αρχές της δεκαετίας του 90’.Μέχρι τότε ο ισχυρός διχασμός της κοινωνίας, που προέκυψε ως αποτέλεσμα του εμφυλίου πολέμου ο οποίος στην Ελλάδα διήρκεσε 4 ολόκληρα χρόνια μετά το τέλος του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου οδήγησε, για πολύ μακρό χρονικό διάστημα, σε μια υπερπολιτικοποίηση της καθημερινής ζωής του Έλληνα πολίτη που δεν του επέτρεπε να θεωρεί πως άλλοι θεσμοί, πέραν από τα κόμματα, μπορούν να συμβάλουν στη βελτίωση της ποιότητας ζωής του ή στην ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής.
Όλο αυτό το διάστημα αλλά και παλαιότερα, ακόμα κι’ από τις αρχές του αιώνα, υπήρχαν βεβαίως εθελοντικές ομάδες και κινήσεις πολιτών στην Ελλάδα
οι οποίες όμως είτε δημιουργούνταν μέσα στο περιοριστικό πλαίσιο της ελεημοσύνης και της φιλανθρωπικής αντίληψης της δράσης, είτε αποτελούσαν τον ιμάντα μεταβίβασης κομματικών επιλογών που δεν μπορούσαν να εκφρασθούν νομίμως ή που επιζητούσαν, μέσω των ομάδων αυτών, τη μεγιστοποίηση ενός πολιτικού οφέλους. Κοινό χαρακτηριστικό όλων των ομάδων ήταν η απόλυτη προτεραιότητα που έδιναν στις σχέσεις τους με το πολιτικό εποικοδόμημα (σχέσεις εξάρτησης για τις πρώτες, σχέσεις εναντίωσης για τις δεύτερες) και η χρήση του έργου που αναμφισβήτητα παραγόταν στο κοινωνικό επίπεδο, για την ενίσχυση των σχέσεων αυτών. Και τούτο διότι ο επί μακρόν, σφιχτός εναγκαλισμός της Κοινωνίας από το Κράτος δεν επέτρεπε τίποτα σχεδόν να γίνει στην Ελλάδα χωρίς την συναίνεση του πολιτικού εποικοδομήματος.
Ο ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ ΝΕΟΥ ΤΥΠΟΥ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΛΛΑΔΑ.
Στις αρχές της δεκαετίας του 90΄το παγκόσμιο τοπίο ήταν ήδη αναπάντεχα διαφορετικό. Η κατάρρευση των σοβιετικών καθεστώτων από τη μια μεριά απελευθέρωσε ένα μεγάλο κομμάτι της γης από τον ολοκληρωτισμό αλλά από την άλλη άφησε απροστάτευτο ένα άλλο μεγάλο κομμάτι, ιδιαίτερα στον λεγόμενο<<Τρίτο Κόσμο>>.Ως αποτέλεσμα αυτού, παράλληλα με τις διαδικασίες εκδημοκρατισμού ορισμένων χωρών, οι εστίες έντασης, οι περιφερειακές συγκρούσεις και κυρίως η φτώχεια αυξήθηκαν συνολικά στον πλανήτη. Ο νέος κόσμος που από διπολικός έγινε πολυπολικός (παρά την ισχυρή παρουσία των Η.Π.Α.) αναδεικνύει την μείωση του ρόλου των υπερδυνάμεων ως δήθεν προστάτιδων των λαών, την μετατόπιση αυτού του <<ελλείμματος προστασίας>> προς τα κράτη τα οποία αδυνατούν πολλές φορές να αντέξουν το βάρος και επομένως την αύξηση του ρόλου και της αυτονομίας των κοινωνιών οι οποίες καλούνται όλο και περισσότερο να δημιουργήσουν μηχανισμούς κατανόησης και αλληλεγγύης ως αντίβαρο στις νέες μεγάλες απειλές που θέτουν σε αμφιβολία ακόμα και την μελλοντική ύπαρξη του Ανθρώπου.
Η Ελλάδα επηρεάστηκε σημαντικά από το νέο αυτό παγκόσμιο σκηνικό εξαιτίας της γεωγραφικής της θέσης, εξαιτίας της κρίσης της πολιτικής που βιώθηκε ιδιαίτερα στα τέλη της δεκαετίας του 80’ και επίσης εξαιτίας της ιδιαίτερης μείωσης της υπερπολιτικοποίησης της καθημερινής ζωής του πολίτη, αφού σειρά μέτρων των κυβερνήσεων της δεκαετίας του 80’ κατάφεραν να καταργήσουν το μέχρι τότε υφιστάμενο πλαίσιο του εθνικού διχασμού. Ο δρόμος είναι έκτοτε ανοιχτός για την πλήρη και ουσιαστική ανάπτυξη της Κοινωνίας των Πολιτών.
Πράγματι, πολλές νέες οργανώσεις δημιουργούνται κυρίως σε τοπικό αλλά και σε εθνικό επίπεδο. Το καινούριο χαρακτηριστικό αυτών των οργανώσεων είναι ακριβώς η επιθυμία τους για παρέμβαση όχι μόνο συμπληρωματικά, αλλά και ανταγωνιστικά με το Κράτος και η δημιουργία μιας διαλεκτικής σχέσης μαζί του. Οργανώσεις διεθνούς συνεργασίας, προάσπισης ανθρωπίνων δικαιωμάτων, κοινωνικής πρόνοιας αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών, προστασίας του περιβάλλοντος, διάδοσης πολιτιστικών χαρακτηριστικών έχουν δημιουργηθεί στη χώρα μας και αναπτύσσουν αυτόνομες δράσεις σε πολλά επίπεδα. Επίσημοι φορείς στην Ελλάδα έχουν καταγράψει πάνω από 35.000 οργανώσεις που δραστηριοποιούνται σήμερα στη βάση αυτού του νέου τύπου εθελοντισμού. Παράλληλα, πολλές διεθνείς οργανώσεις ανοίγουν παραρτήματα στη χώρα μας (Medecins Sans Frontiers, Medicines du Monde, Green peace, WWF, Action Aid,κλπ.), προσφέροντας ένα πιο δομημένο μοντέλο εθελοντισμού.
Σήμερα, παρά την μεγάλη ανάπτυξη τους στην Ελλάδα, οι εθελοντικές οργανώσεις έχουν σημαντικά προβλήματα οργάνωσης, χρηματοδότησης και ποιοτικής αξιολόγησης του έργου τους. Παρά το γεγονός ότι επιθυμούν , παρεμβαίνουν και επηρεάζουν την οργανωμένη κοινωνία, σπανίως έχουν σαφείς προαποφασισμένους στόχους ή προϋπολογισμούς, δεν θεωρούν απαραίτητο να προτείνουν καταγεγραμμένα και να αξιολογούν τα προγράμματά τους, δυσκολεύονται να παρουσιάζουν ολοκληρωμένες και συνεκτικές αναφορές δράσης και οικονομικούς απολογισμούς. Αντίθετα λειτουργούν κυρίως μέσω επιστολών όσον αφορά τις σχέσεις τους με θεσμικούς φορείς, μέσω εικόνων (φωτογραφιών, video, κ.λ.π.) όσον αφορά την παρουσίαση των δράσεών τους και εκλαμβάνουν συνήθως την αξιολόγηση και την κριτική που απορρέει ως κακόπιστο και μειωτικό έλεγχο.
Η θετική προοπτική είναι υπαρκτή και στηρίζεται στη παρούσα άνθηση της ανεξάρτητης εθελοντικής δράσης στην Ελλάδα και στην πραγματική δίψα των εθελοντικών οργανώσεων για δημιουργία μιας δομημένης και διαλεκτικής σχέσης με τη Πολιτεία. Δεν είναι υπερβολικό να υποστηριχθεί πως σε θέματα εθελοντισμού η Ελληνική Κοινωνία είναι μπροστά από το Κράτος , όσον αφορά την έμπνευση και την ανάγκη δημιουργίας και προσφοράς. Είναι επίσης λογικό να υποθέσει κανείς πως τα ελλείματα που αναφέρονται παραπάνω θα μειώνονται όσο το Ελληνικό Κράτος και οι υπερθεντικοί θεσμοί (ΕΕ, ΟΗΕ, κλπ) θα αναπτύσσουν σχέσεις συνεργασίας με τις Εθελοντικές Οργανώσεις που θα βασίζονται στην αναγνώριση του ρόλου τους, στην ειλικρίνεια, την διαφάνεια των χρηματοδοτήσεων και τη δομημένη οργανωτικότητα που θα περιλαμβάνει μηχανισμούς αξιολόγησης της αξιοπιστίας και της ποιότητας των προγραμμάτων.
3.Η οργάνωση του Κράτους και οι προοπτικές του
Το ελληνικό Κράτος είχε στη διάρκεια της δεκαετίας του 90, προτερεοτητες που δεν συνεπιπταν πάντοτε με εκείνες που επιβάλλει η θεσμική κατοχύρωση της Κοινωνίας των Πολιτών. Το ιδιαίτερα ρευστό περιβάλλον στα Βαλκάνια, η οικονομική ανάπτυξη της χώρας και η ένταξη στην ΟΝΕ υπήρξαν δικαιολογημένα οι καταλύτες της εθνικής πολιτικής στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια.
Μέχρι σήμερα, πέντε Υπουργεία έχουν θεσπίσει νόμους και διαδικασίες για την ενίσχυση και την συνεργασία με τις εθελοντικές οργανώσεις. Το Υπουργείο Εξωτερικών έχει συστήσει την Υπηρεσία Διεθνούς Αναπτυξιακής Συνεργασίας για την ενίσχυση των Οργανώσεων που δραστηριοποιούνται εκτός Ελλάδος και την Επιτροπή Σύνδεσης με τις ΜΚΟ για την ανάπτυξη μια διαλεκτικής σχέσης με τις Οργανώσεις. Το Υπουργείο Εσωτερικών , μέσω της Γενικής γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, έχει δημιουργήσει on line ένα Εθνικό Πλαίσιο Εθελοντισμού Πολιτικής Προστασίας μέσω του οποίου εντάσσονται και διανέμονται γεωγραφικά οι εθελοντικές οργανώσεις που δραστηριοποιούνται στη πρόληψη ,στην αντιμετώπιση και στην αποκατάσταση θυμάτων φυσικών καταστροφών. Το Υπουργείο Δημόσιας Τάξης εφαρμόζει ένα νομικό πλαίσιο μέσω του οποίου εντάσσονται εθελοντές πυροσβέστες στις προληπτικές και επιχειρησιακές δραστηριότητες των Δήμων και Κοινοτήτων. Το Υπουργείο Υγείας έχει πρόσφατα ψηφίσει ένα νόμο για τις εθελοντικές οργανώσεις στον τομέα της κοινωνικής πρόνοιας, της προληπτικής και της πρωτοβάθμιας ιατρικής και ορίζει διαδικασίες πιστοποίησης και συνεργασίας. Τέλος, το Υπουργείο Παιδείας, μέσω της Γενικής Γραμματείας Επιμόρφωσης Ενήλικων προωθεί προγράμματα εκπαίδευσης εθελοντών.
Όταν όμως, σήμερα πια, τα ατομικά η συλλογικά αιτήματα συνεργασίας εκ μέρους της κοινωνίας των πολιτών ξεπερνούν ένα κρίσιμο μέγεθος, όταν –εαυτού του γεγονότος γίνεται φανερό ότι αρχίζει εδώ να αναπτύσσεται ένας τομέας δραστηριότητας που από την περιθωριοποιημένη η την επικουρική η την κατ’εξαιρεση ενεργοποίηση του τείνει να εισέλθει στο κέντρο των κοινωνικών διαδικασιών, όταν σήμερα είναι αντιστρεπτή πια τάση, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό , για την δημιουργία του τρίτου , του Κοινωνικού Πυλώνα στον κόσμο μας ως ισότιμου των δυο ήδη υπαρχόντων , δηλ. του Δημόσιου και Ιδιωτικού , τότε το Ελληνικό Κράτος δημιουργεί ήδη το δικό του πλαίσιο στόχων , προτεραιοτήτων και διαδικασιών προκείμενου να ανταποκριθεί με διαφάνεια και αποτελεσματικότητα σε ένα εντελώς νέο πλαίσιο σχέσεων συνεργασίας που επιτατικά πλέον ζητούνται.
Μέσα στην νέα πραγματικότητα το κράτος ορίζει ήδη, σε ενιαίο πλαίσιο, τους Στόχους που θα εξυπηρετήσει η ανάπτυξη σχέσεων συνεργασίας του με τις εθελοντικές οργανώσεις και τους πολίτες-εθελοντές. Οι στόχοι αυτοί θα μπορούσαν να περιγράφουν ως η ενδυνάμωση των τοπικών και διεθνών μηχανισμών κοινωνικής αλληλεγγύης και συνοχής, η αύξηση της βοηθείας σε περιπτώσεις καταστροφών από αιτία ανθρωπογενη η φυσικά, μη προάσπιση κοινωνικών Αγάθων, όπως η υγειά και των ανθρώπινων δικαιωμάτων, ειδικά για τους πιο αδύναμους, όπως η υγειά και των ανθρώπινων δικαιωμάτων, ειδικά για τους πιο αδύναμους ,η παραγωγή και κυρίως η αίθρια διάδοση των νέων γνώσεων, η καλύτεροι προστασία του φυσικού περιβάλλοντος κλπ.
Οι στόχοι που έχουν ήδη ορισθεί θα πρέπει στη συνεχεία να εξειδικευτούν από τα διάφορα Υπουργεία σε μέτρα και Υπό-μέτρα για κάθε ένα εκ των οποίων θα καθορισθούν μετρήσιμοι δείκτες αποτελεσματικότητας, ένας συγκεκριμένος προϋπολογισμός, καθώς και η διαδικασία χρηματοδότησης εθελοντικών δράσεων από αυτόν τον προϋπολογισμό. Όλα δε αυτά θα αναθεωρούνται σε τακτικά χρονικά διαστήματα.
ΕΘΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟ.
Η Διυπουργική Εθνική Επιτροπή για τον εθελοντισμό και η Διυπουργική Ομάδα Διοίκησης έργου δημιουργήθηκαν τον Ιανουάριο 2001 με απόφαση της Υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και αποκέντρωσης έχουν ήδη προχωρήσει στην εξαγγελία μιας Εθνικής Πολιτικής για τον Εθελοντισμό από τον Μάιο 2001
Η Εθνική αυτή πολιτική, που κινείται στο πλαίσιο των όσων περιγράφηκαν ανωτέρω, περιλαμβάνει 3 κύριους άξονες. Πρώτον, την δημιουργία ενός Νόμου Πλαίσιο για τον Εθελοντισμό ο οποίος θα καθορίζει ελάχιστες βασικές οργανωτικές δομές, τις απαραίτητες διαδικασίες χρηματοδότησης που πρέπει να προβλεφθούν σε όλα τα Υπουργεία που επιθυμούν να προάγουν εθελοντικές δράσεις . δεύτερων, την δημιουργία στο διαδίκτυο ενός <<τόπου>>συγκέντρωσης όλων των φορέων του δημόσιου η του ιδιωτικού τομέα με σκοπό την ενημέρωση και την κινητοποίηση του πολίτη. Τρίτον, την προώθηση της ευαισθητοποίησης της κοινής γνώμης μέσω της οργάνωσης και χρηματοδότησης εκδηλώσεων, εφημερίδων, συνεδρίων κλπ από την Τοπική Αυτοδιοίκηση η από ιδιωτικούς φορείς.
Στα πλαίσια αυτά η Ομάδα Διοίκησης Έργου έχει ήδη καταθέσει τις βασικές κατευθύνσεις για ένα σχέδιο Νόμου-Πλαίσιο, οι οποίες αποφασίστηκαν ομόφωνα από όλους τους εκπρόσωπους των 9 υπουργείων της ΚΕΔΚΕ κα της ΕΝΑΕ που συμμετείχαν σ’αυτήν.
Στο σχέδιο νόμου προβλέπεται η υποχρέωση όλων των υπουργείων να δημιουργήσουν Μητρώο Εθελοντικών Οργανώσεων και να εντάσσουν εκεί Οργανώσεις που πληρούν συγκεκριμένα και γνωστά εκ των πρότερων κριτήρια και να συνεργάζονται μόνο με τις οργάνωσες που έχουν μπει στο μητρώο τους.
Το σχέδιο του νόμου προτείνει επίσης την δημιουργία ενός Εθνικού Κέντρου εθελοντισμού στο μητρώο του οποίου θα ενοποιηθούν όλα τα επιμέρους μητρώα των υπουργείων και του οποίο θα επεξεργάζεται την εθνική πολιτική, θα προτείνει γενικά κριτήρια ποιότητας και θα πιστοποιεί καταρχήν της οργάνωσης, θα λαμβάνει, θα αξιολογεί και θα ταξινομεί τις ετήσιες αναφορές τους και τους οικονομικούς απολογισμούς τους. Όταν δημιουργηθεί το εθνικό κέντρο εθελοντισμού θα είναι ένα χρήσιμο, τουλάχιστον σε συμβουλευτικό επίπεδο, εργαλείο των υπουργείων, κάτι σαν μια εισαγωγικά<<δεξαμενή σκέψης>>, σαν ένα σημείο αναφοράς. Το σχέδιο νόμου επιβάλλει επίσης στα υπουργεία να ορίσουν διαδικασίες αξιόλογης και χρηματοδότησης των οργανώσεων που το επιθυμούν καθώς και την υποχρέωση να λαμβάνουν σε τακτά χρονικά διαστήματα οικονομικούς και περιγραφικούς απολογισμούς. Τέλος μια καινοτομία του σχεδίου νόμου σε σχέση με τα ισχύοντα στην Ευρώπη είναι η πρόβλεψη του για ενίσχυση από τα υπουργεία και νέων η άτυπων οργανώσεων, ακόμα και μεμονωμένων εθελοντών. Βέβαια η δυνατότητα αυτή δίνεται κατ’εξέρεση και για αυτό θα έχει πολύ περιορισμένους προϋπολογισμούς, δεν παύει όμως να δίνει την ευκαιρία σε νέα σχήματα η και σε άτομα να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους σε αυτό το νέο πεδίο έκφρασης τις κοινωνικής αλληλεγγύης και συνοχής που είναι το πεδίο του εθελοντισμού.
Όσων αφορά το κόμβο στο internet αυτός ήδη δημιουργείται από έναν φορέα που εποπτεύεται από το ΥΠΕΧΩΔΕ με την συνεργασία των εθελοντικών οργανώσεων. Πρόκειται για μια ιστοσελίδα στην οποία θα μπορούν να καταχωρούνται όλοι οι δημόσιοι και ιδιωτικοί φορείς καθώς και οι ΑΤΑ που υλοποιούν εθελοντικά προγράμματα. Δηλαδή τα υπουργεία , οι νομαρχίες και οι δήμοι, οι συνεταιρισμοί, οι συνδικαλιστικές οργανώσεις και η μη κερδοσκοπικοί φορείς θα μπορούν να παρουσιάζουν μέσα από αυτήν την ιστοσελίδα τα προγράμματα τους, τόσο τα τρέχοντα όσο και τα νέα, τις χρηματοδοτήσεις που δίνουν η ζητούν, τα χαρακτηρίσθηκα των εθελοντών που μπορούν να συμμετάσχουν στα προγράμματα τους, τις διαδικασίες έγγραφης νέων μελών τα έντυπα τους, τις φωτογραφικό αρχείο η τα βίντεο που έχουν δημιουργήσει, τις θέσεις τους πάνω σε συγκεκριμένα θέματα που αφορούν τη δράση τους κλπ.
Η ιστοσελίδα αυτή θα έχει διπλό ρόλο, ενημερωτικό και συμμετοχικό. Ο πολίτης δηλαδή θα μπορεί να εγγραφεί άμεσα ως μέλος, θα μπορεί να δηλώσει απ’ευθείας συμμετοχή σε να πρόγραμμα, να κλίσει ένα ραντεβού, να παρουσιάσει το βιογραφικό του σημείωμα η τα ενδιαφέροντα του η ακόμα να συμμετάσχει on line σε ένα εθελοντικό πρόγραμμα όταν αυτό αφορά π.χ. σε θέματα ευαισθητοποίησης του κοινού για ένα ζήτημα, κλπ. Τέλος η ιστοσελίδα αυτή θα προάγει τις συνεργασίες μεταξύ των φορέων που συμμετέχουν, θα έχει παραπομπές σε άλλες ιστοσελίδες τοπικών, εθνικών η διεθνών ουρανισμών, καθώς και ένα χώρο όπου θα παρουσιάζονται ενδιαφέροντες ειδήσεις.
Τέλος όσων αφορά τον στόχο τις ευαισθητοποίησης των πολιτών η προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι η διευκόλυνση και κινητοποίηση του πολίτη. Για αυτό το υπουργείο εσωτερικών έχει ήδη προετοιμάσει την έκδοση ενός φυλλαδίου που θα παρουσιάζει τα πλαίσια, τις προοπτικές και τις δράσεις του εθελοντισμού ανά υπουργείο καθώς και τους τρόπους συμμετοχής των πολιτών. το έντυπο αυτό παραπέμπει επίσης τον πολίτη σε συγκεκριμένους νόμους η ΕΚ, όπου θα μπορούσε να βρει αναλυτικές πληροφορίες και του δίνει χρήσιμα τηλεφωνά e-mails επικοινωνίας με τις υπηρεσίες εθελοντισμού διάφορων κρατικών φορέων
Γενικότερα το θέμα όμως τις ευαισθητοποίησης δεν μπορεί να είναι κυρίως θέμα των υπουργείων αλλά θέμα των τοπικών κοινωνιών, των δήμων, των τοπικών συλλογών, των τοπικών και εθνικών μέσων μαζικής ενημέρωσης. Η πολιτεία οφείλει να παρέχει τα εργαλεία κινητοποιήσεις των πολιτών και με διαφάνεια τις μεθόδους χρήσεις αυτών των εργαλείων. Είναι όμως οι πολίτες και οι τοπικές κοινωνίες που θα χρησιμοποιήσουν αυτά τα εργαλεία.
Η επιτυχία άλλωστε μιας πολιτικής, μιας οποιασδήποτε πολιτικής, εξαρτάται αποκλειστικά σχεδόν από το πόσο θα την κατανοήσουν, θα την υλοποιήσουν και θα την πάνε ακόμα πιο πέρα οι πολίτες μας από τόσα τοπικές δομές τους. Η ελληνική κυβέρνηση είναι αισιόδοξη ότι η άνθιση του εθελοντισμού που παρατηρείται σήμερα στην χώρα θα ωφεληθεί σημαντικά από τις νομοθετικές τις παρεμβάσεις και από την θέσπιση ενιαίων διαδικασιών για την υλοποίηση των πολιτικών της.
ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ
Το 1991 Ν.1591/91το Αρχηγείο Πυροσβεστικού Σώματος, με προεδρικό διάταγμα, Π.Δ 32/1992 καθιέρωσε το θεσμό του εθελοντή πυροσβέστη και τον κανονισμό οργάνωσης και λειτουργίας εθελοντικών πυροσβεστικών σταθμών όπου δικαίωμα συμμετοχής έχουν άνδρες και γυναίκες ηλικίας 18-65 Ετών. Οι υποχρεώσεις των εθελοντών πυροσβεστών, είναι τέσσερις οχτάωρες υπηρεσίες το μήνα στους πυροσβεστικούς σταθμούς και κλιμάκια, φέροντας τη στολή του ο κάθε εθελοντής και εφαρμόζοντας τον πυροσβεστικό κανονισμό, ο οποίος ισχύει και για το μόνιμο προσωπικό (επαγγελματίες πυροσβέστες). Στους συλλόγους οι υποχρεώσεις των μελών καθορίζονται από το καταστατικό τους.
Το 1994 μια ομάδα νεαρών ηλικίας 15-25 ετών αποφάσισαν να ασχοληθούν με τη προστασία του περιβάλλοντος της ευρύτερης περιοχής τους (Δήμος Ψαχνών),15χλμ βόρεια της Χαλκίδας. Περιοχή όπου το 70% καλύπτεται από δάσος.
Στο τέλος περίπου του1994 η παρέα, περίπου στα δέκα άτομα, συγκεντρώθηκαν σε μία καφετέρια για να συζητήσουν το πώς σκέφτεται ο καθένας τη προστασία του περιβάλλοντος και πώς μπορεί να βοηθήσει μιας και τα προβλήματα ήταν τεράστια. Στη συγκέντρωση παρόν ήταν ένας υπάλληλος της δασικής υπηρεσίας(Ραπτάκης Σπύρος) και ο διοικητής του αστυνομικού σταθμού Ψαχνών(Γούμενος Κώστας).
Στο τέλος της πολύωρης συζήτησης και μετά από πολλές σκέψεις και προβληματισμούς, βγήκε το τελικό συμπέρασμα ότι πρέπει η ομάδα αυτή να γίνει σύλλογος, κι αυτό για να υπάρχει νομική κάλυψη.
Μετά από μικρό χρονικό διάστημα, με επέμβαση του Δημάρχου κ. Σπυρόπουλου Σ, βρέθηκε δικηγόρος (κ. Καλαμακίδης Ι) ο οποίος θα έφτιαχνε το καταστατικό του συλλόγου δωρεάν, λόγο αδυναμίας της κάλυψης των εξόδων από τα μέλη(τα έξοδα έφταναν τις 200.000 δρχ.).
Το καταστατικό ήταν έτοιμο στα μέσα του 1995 και από τότε η ομάδα έγινε νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, με την επωνυμία Σύλλογος Εθελοντικών Δυνάμεων Δασοπροστασίας και Διάσωσης Αρ. Απόφασης 239/1995.Πολυμελές Πρωτοδικείου Χαλκίδας
Σκοπός του συλλόγου είναι η προστασία των δασών από παράνομες υλοτομίες, παράνομη θήρα και από παράνομους σκουπιδότοπους, η πρόληψη και καταστολή πυρκαϊών, η διάσωση ανθρώπων, ζώων και πραγμάτων από παντός είδους κινδύνου.
Ο σύλλογος έχει το δικαίωμα να φέρει ομάδες κατάλληλα εκπαιδευμένες και εξοπλισμένες με όλο τον απαραίτητο και αναγκαίο εξοπλισμό, για την επίτευξη των ανωτέρω σκοπών.
Ο σύλλογος το καλοκαίρι του 1995 απέκτησε τις δικές του εγκαταστάσεις, το δικό του ραδιοδύκτιο και το δικό του τηλέφωνο. Τα μέλη τα οποία απαρτίζουν το σύλλογο το 1995 ήταν 25 και τώρα έχουν φτάσει τα 100.
Τα μέλη εκπαιδεύονται σε διάφορα θέματα, όπως επιτήρηση του δάσους από πυροφυλάκειο και θεωρητικά μαθήματα καταστολής πυρκαϊών. Κάθε Παρασκευή και Σάββατο γινόντουσαν πορείες στο βουνό και τα μέλη μαθαίνουν τη χρήση της πυξίδας και του χάρτη και γενικά επιβίωση στο βουνό.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Στην αντιπυρική περίοδο, από το μήνα Μάιο και μέχρι το μήνα Οκτώβριο τα μέλη με δικά τους οχήματα, κυρίως μηχανάκια, πραγματοποιούν περιπολίες σε διάφορες επικίνδυνες ως προς φωτιά περιοχές. Όταν μέσα στις δασικές περιοχές βλέπουν κάτι το ύποπτο, αμέσως μέσω του ασυρμάτου που διαθέτουν, ειδοποιούν την αρμόδια υπηρεσία για να επέμβει.
Το Σεπτέμβριο του 1995 δεκαπέντε από τα μέλη του συλλόγου, έκαναν την πρώτη τους εμφάνιση σε δασική πυρκαϊά, που είχε ξεσπάσει στη περιοχή Πλατάνα Ψαχνών. Τα μέλη έπρεπε τώρα να εφαρμόσουν αυτά που είχαν διδαχτεί θεωρητικά.
Η φωτιά έσβησε μετά από οχτώ ημέρες και έκαψε περί τα 120.000στρ. χαλέπιος πεύκη( P. halepensis). H μέρα της φωτιάς ήταν σημαντική για τα μέλη του συλλόγου, γιατί έγινε το βάπτισμα του πυρός όπως και ονόμασαν τη μέρα αυτή, από τότε όπου υπήρχε φωτιά συμμετείχε και ο σύλλογος, βοηθώντας τους πυροσβέστες
Το 1996 ο σύλλογος απέκτησε το πρώτο του πυροσβεστικό όχημα, μοντέλο του 1965 χωρητικότητας τεσσάρων τόνων νερού και δέκα θέσεων προσωπικού, λόγο του ότι είναι διπλοκάμπινο. Από τότε τα μέλη του συλλόγου σε κάθε εκδήλωση πυρκαϊάς συνδράμανε με το δικό τους πυροσβεστικό όχημα. Γίνονται περιπολίες επί 24ώρου βάσεως και το πλήρωμα ανέρχεται στα έξι άτομα Κατά τη διάρκεια περιπολίας το πλήρωμα του πυροσβεστικού οχήματος εντόπισε φωτιά, την οποία έσβησαν πριν προλάβει να πάρει διαστάσεις. Στη συνέχεια αναφέρθηκε στο κέντρο επιχειρήσεων του συλλόγου, και από εκεί στο δασαρχείο Χαλκίδας. Στο τόπο του συμβάντος έφτασε ο δασάρχης Χαλκίδος, ο οποίος έκανε αυτοψία και στη συνέχεια έδωσε συγχαρητήρια στο πλήρωμα του πυροσβεστικού οχήματος.
Το καλοκαίρι του 1996 ο σύλλογος, και ατομικά το κάθε μέλος, βραβεύτηκαν από το Δήμο Ψαχνών(Σπυρόπουλος Σπ) και από το δασάρχη Χαλκίδας(Παπαλόπουλος Ι), για την εθελοντική τους προσφορά στο κοινωνικό σύνολο.
Από τότε και μέχρι σήμερα στο σύλλογο προστέθηκαν ακόμα επτά πυροσβεστικά οχήματα διαφόρων τύπων τα οποία καλύπτουν τις ανάγκες της περιοχής.
Μέχρι το έτος 1998 ο σύλλογος συνεργαζόταν άμεσα με τη δασική υπηρεσία και την αστυνομική διεύθυνση Νομού Ευβοίας, συγκεκριμένα με τον αστυνομικό σταθμό Ψαχνών. Το 1998 με τη παραχώρηση της καταστολής των δασικών πυρκαϊών, από τη δασική υπηρεσία στη πυροσβεστική υπηρεσία, ο σύλλογος πήρε διαφορετική τροχιά.
Από τότε η συνεργασία με τη πυροσβεστική υπηρεσία άρχισε να γίνετε στενή, στον τομέα της καταστολής πυρκαϊών και με τη δασική υπηρεσία στο τομέα της πρόληψης. Το καλοκαίρι του 1999, στο δήμο Μεσσαπίων, με έδρα τα Ψαχνά με 13 δημοτικά διαμερίσματα και 20.000 πληθυσμό, άρχισε να λειτουργεί κέντρο εκτάκτων αναγκών, του οποίου την επιχειρησιακή δράση έχει ο σύλλογος εθελοντικών δυνάμεων δασοπροστασίας και διάσωσης. Από τότε οι εγκαταστάσεις του συλλόγου μεταφέρθηκαν, σε περιοχή η οποία έχει μεγάλο οπτικό πεδίο χωρίς εμπόδια και υψόμετρο 100 περίπου μέτρων, από τη θέση αυτή λειτουργεί και ως πυροφυλάκειο, εποπτεύοντας καλύτερα τη περιοχή. Σε κάθε δημοτικό διαμέρισμα δημιουργήθηκαν εθελοντικά κλιμάκια, τα οποία στελεχώνονται από εθελοντές, οι οποίοι επανδρώνουν πυροσβεστικό όχημα. Τη διοίκηση των κλιμακίων έχει ο σύλλογος εθελοντικών δυνάμεων δασοπροστασίας και διάσωσης.
Τα μέλη του συλλόγου με την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου, βρίσκονται σε επιφυλακή, περιμένοντας τις πυρκαγιές του καλοκαιριού.
Θα έχουμε το φετινό καλοκαίρι πυρκαγιές ;Κανείς δε θέλει να το πιστέψει και όλοι το απεύχονται.
Κανείς δε θέλει να καίγεται ο τόπος του, να καίγεται το δάσος, να καίγεται το πράσινο. Όλοι γνωρίζουν ότι πυρκαγιά στο δάσος σημαίνει καταστροφή με τεράστιες, ανεπανόρθωτες και ανυπολόγιστες συνέπειες για το περιβάλλον, την οικονομία και την ίδια τη ζωή. Οι εμπειρίες και οι μαρτυρίες των καλοκαιριών που πέρασαν , είναι νωπές και δύσκολα ξεχνιούνται.
Οι πυρκαγιές δασών είναι μόνιμος εφιάλτης. Γίνονται αιτία, ώστε άνθρωποι, σπίτια και κυρίως τεράστιες δασικές εκτάσεις να τυλίγονται στις φλόγες και να μετατρέπονται σε στάχτη, μέσα σε λίγα μόνο λεπτά. Γίνονται αιτία μετατροπής των περιοχών, όπου κυριαρχούσε το πράσινο, σε περιοχές γεμάτες αποκα’ί’δια και φόντο ένα καταπληκτικό γκριζόχρωμα. Εκεί που υπήρχε ο καλύτερος φίλος του ανθρώπου, το δέντρο με την καταπράσινη φυλλωσιά και το καρπό του, μετά τη φωτιά στυλώνεται ένα απαίσιο μαύρο κούτσουρο.
Η περιοχή τους κάθε καλοκαίρι ζει στο ξέφρενο ρυθμό του πύρινου εφιάλτη.
Φωτιές παντού, φωνές απόγνωσης και αγωνίας.
Οι ενέργειες που γίνονται στη προσπάθεια κατάσβεσης δασικών πυρκαγιών, είναι δύσκολες καθώς οι κίνδυνοι που κρύβονται(μορφολογία, εναέρια μέσα, κ.α), μπορούν να στοιχίσουν ακόμα και ανθρώπινες ζωές.
Τα μέλη του συλλόγου που αποτελούν το έμψυχο δυναμικό, θα προσπαθούν πάντα να ανταποκρίνονται με το καλύτερο τρόπο στις υποχρεώσεις τους, ώστε το αίσθημα ασφάλειας της ζωής και της περιουσίας των πολιτών της περιοχής τους, να διατηρείται στο ακέραιο.
Τα μέλη του συλλόγου από την αρχή κατάλαβαν και το διαπίστωσαν και στη πορεία, πως ο εφιάλτης της καταστροφής ,καταπολεμάτε από τη συμμετοχή όλων (πυροσβεστών, εθελοντών και πολιτών).Η πυρκαγιά είναι ένας εχθρός ύπουλος, καταστροφικός και εξίσου επικίνδυνος.
Αυτό που συναντάνε σε κάθε εκδήλωση πυρκαγιάς και τους κάνει να νιώθουν μειονεκτικά, είναι το ότι οι πολίτες των διαφόρων δημοτικών διαμερισμάτων του δήμου τους, προτιμούν να κάθονται στα καφενεία, παρά να βοηθήσουν στο έργο κατάσβεσης.
Αν όλοι οι κάτοικοι ενός χωριού με το χτύπημα της καμπάνας έτρεχαν εκούσια να συστρατευθούν με τους πυροσβέστες, όταν όλοι έφερναν τα τρακτέρ, τα βυτία τους, και τα ψεκαστικά τους, ώστε να συμβάλλουν στο να τεθεί έγκαιρα η φωτιά υπό έλεγχο, τότε δεν θα έπαιρνε μεγάλες διαστάσεις και δεν θα είχε καταστροφικό χαρακτήρα.
μέσα τα οποία διαθέτει ο σύλλογος μέχρι σήμερα είναι:
♠Οχτώ πυροσβεστικά οχήματα, διαφόρων τύπων
♠Δύο ασθενοφόρα.
♠Ένα όχημα το οποίο είναι του διοικητή.
♠Ένα τζιπ περιπολιών.
♠Ένα όχημα τύπου αγροτικό, για τη μεταφορά του εξοπλισμού.
♠Ένα ταχύπλοο σκάφος, 5,50 μέτρων, με μηχανή 100 ίππων, για το τμήμα διάσωσης.
♠Ένα τζετ-σκι 1100 κυβ.εκατ και 110 hp ιπποδύναμη.
♠Πέντε βενζινοκίνητες αντλίες αναρρόφησης υδάτων και δύο ηλεκτρικές αναρρόφησης υδάτων και λυμάτων.
Προσωπικό, 130 μέλη
Τα πυροσβεστικά οχήματα είναι εξοπλισμένα για επέμβαση σε δασικές πυρκαϊές, αστικές πυρκαϊές(σε σπίτια, οχήματα και σε ότι δεν είναι δάσος) και σε επεμβάσεις τροχαίων ατυχημάτων. Το ένα από τα οχήματα είναι εφοδιασμένο με σύστημα παραγωγής αφρού, 50lt.
Τα ασθενοφόρα, είναι εξοπλισμένα με το κατάλληλο εξοπλισμό, επεμβαίνουν σε κάθε ανάγκη που θα χρειαστεί, καθώς και σε τροχαία ατυχήματα και διαθέτουν πάντα γιατρό.
Το ταχύπλοο σκάφος, διατίθεται σε κάθε ανάγκη η οποία παραστεί σε θαλάσσια περιοχή, καθώς και κατάσβεση πυρκαϊών σε πλοία και σε δασικές περιοχές όπου δεν υπάρχει πρόσβαση από στεριά. Το σκάφος διαθέτει πυροσβεστική αντλία 1600 lit/min
Τα υπόλοιπα οχήματα είναι βοηθητικά.
Οι αντλίες χρησιμοποιούνται, σε περιπτώσεις όπου υπάρχουν πλημμύρες και το νερό είναι αδύνατο να διαφύγει(εννοείται σε κλειστό χώρο).
Ο εξοπλισμός του συλλόγου εθελοντικών δυνάμεων δασοπροστασίας και διάσωσης, είναι διαθέσιμος και καλύπτει έκτακτες ανάγκες της περιοχής του Δήμου Μεσσαπίων.
Λόγο ανάληψης ευθυνών, στο σύλλογο δημιουργήθηκαν εσωτερικά τμήματα, για την εύρυθμη λειτουργία του. Τα τμήματα αυτά είναι: το τμήμα πυρασφάλειας, που είναι αρμόδιο, για τις φωτιές και γενικά ότι αφορά το δάσος, το τμήμα διάσωσης, το οποίο είναι αρμόδιο, για θέματα διάσωσης ανθρώπων, ζώων και πραγμάτων από παντός είδους κινδύνου, το τμήμα αναδασώσεων, που είναι αρμόδιο για τις αναδασώσεις και για το σχεδιασμό τους και τέλος το τμήμα αγήματος, το οποίο παρίσταται στις διάφορες εκδηλώσεις και λιτανείες. Τα τμήματα απαρτίζονται από όλα τα μέλη, απλώς υπάρχει διαφορά στα δελτία συμβάντος που συντάσσονται. Υπάρχει ιεραρχία, η οποία υφίσταται την εύρυθμη λειτουργία του συλλόγου. Στην ιεραρχία, ανώτατο όργανο είναι το διοικητικό συμβούλιο, το οποίο είναι πενταμελές, στη συνέχεια, είναι ο διοικητής, ο υποδιοικητής και ο αξιωματικός υπηρεσίας, οι οποίοι είναι υπεύθυνοι για τη λειτουργία των τμημάτων και στη συνέχεια οι παραρτηματάρχες, οι οποίοι είναι υπεύθυνοι για τη λειτουργία των κλιμακίων.
Διοικητής των τμημάτων είναι ο πρόεδρος του συλλόγου, Ραπτάκης Σπύρος, ο οποίος είναι επαγγελματίας πυροσβέστης.
Το έτος 2000 από τη πυροσβεστική υπηρεσία με διοικητή τον κ.Παπαμίχο Ν ανατέθηκε στο σύλλογο εθελοντικών δυνάμεων δασοπροστασίας και διάσωσης, η φύλαξη του δασικού πλούτου του δήμου Μεσσαπίων.
Για το σύλλογο αυτό σήμαινε πολλά και κυρίως το ότι το κράτος εμπιστεύτηκε εθελοντές, για να αναλάβουν τομέα ευθύνης. Η πρόταση αυτή έγινε μετά από πολύ κόπο και ιδρώτα πολλών ετών. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα οι εθελοντές του συλλόγου, να επεμβαίνουν στα συμβάντα της περιοχής τους, μόνοι τους και η επαγγελματική πυροσβεστική να τους συνδράμει αν χρειαστεί. Οι φορείς του τόπου άρχισαν να εμπιστεύονται το σύλλογο και να τον βλέπουν ως μια υπηρεσία και όχι σα παιδιά που παίζουν.
Από το έτος 2000 και μέχρι σήμερα, χάρη στον εξοπλισμό, σε άψυχο και έμψυχο υλικό, που έχει στη διάθεσή του ο σύλλογος, τα συμβάντα δεν προλάβαιναν να γίνουν καταστροφή, κι αυτό γιατί σε κάθε περιοχή, σε κάθε δύσκολο σημείο και επικίνδυνο, υπάρχει πυροσβεστικό όχημα.
Μετά από μια σκληρή και επιτυχής μάχη, αφού τα συμβάντα μειώθηκαν στο 60 τις εκατό, ο σύλλογος βραβεύτηκε από το Πρόεδρο της Δημοκρατίας κ. Στεφανόπουλο Κωνσταντίνο, για το έργο το οποίο προσφέρει και ως πρότυπο συλλόγου πανελλαδικά. Στις 30/11/2001 τα μέλη του συλλόγου βραβεύτηκαν, από τον αρχηγό του πυροσβεστικού σώματος κ. Φούρλα Παναγιώτη, ως συνεργάτες και συνάδελφοί του στο δύσκολο έργο της πυρόσβεσης και της αντιμετώπισης συμβάντων και για τη προσφορά εθελοντικά στο κοινωνικό σύνολο.
Το έτος 2001 λόγο εμπειρίας των μελών, όχι από φωτιές αλλά από διασώσεις ατόμων από τροχαίο και μετά από τον χαμό ενός μέλους του συλλόγου, ο οποίος έχασε τη ζωή του περιμένοντας ασθενοφόρο στο κέντρο υγείας Ψαχνών. Στο συγκεκριμένο τροχαίο, ο απεγκλωβισμός του ατόμου έγινε από εθελοντές, οι οποίοι δεν μπορούσαν να κάνουν τίποτε άλλο εκτός από το να τον μεταφέρουν στο κέντρο υγείας με την επιστράτευση ενός αγροτικού οχήματος…(σα τσουβάλι, στη καρότσα)
Το ασθενοφόρο έφτασε μετά από 45 λεπτά, λόγο έλλειψης οδηγών….
Ο πατέρας του διοικητή του συλλόγου, απεβίωσε στο σπίτι του, λόγο αρρώστιας έπρεπε να μεταφερθεί στο νοσοκομείο μόνο με ασθενοφόρο…
Μετά από αυτά τα δυσάρεστα, και μετά από παρότρυνση του διοικητή του αστυνομικού σταθμού Ψαχνών(ΜΠΙΛΑΛΗ ΜΙΧΑΛΗ), πάρθηκε η απόφαση ότι ο σύλλογος πρέπει να αποκτήσει ασθενοφόρο, εφόσον μπορεί να το λειτουργεί σε 24ωρη βάση.
Στο σύλλογο έγινε δωρεά ενός οχήματος, τύπου κλούβα για να μετασκευαστεί σε ασθενοφόρο. Δωρητής ήταν ο επιπλοποιός, Καμαρώτος Αν. Την επόμενη μέρα αντιπροσωπεία του συλλόγου πήγε στο νοσοκομείο Χαλκίδας, για να θέσει την επιθυμία του συλλόγου να λειτουργήσει ασθενοφόρο. Ο προϊστάμενος κινήσεως είπε στους εκπροσώπους του συλλόγου τις ενέργειες που πρέπει να κάνουν, ώστε να αποκτήσουν τον εξοπλισμό ασθενοφόρου. Τις ενέργειες έκανε το συμβούλιο του συλλόγου με αίτημά του προς το νοσοκομείο, ζητώντας εξοπλισμό ασθενοφόρου. Μετά από διάστημα μιας εβδομάδας, το νοσοκομείο χορήγησε τον εξοπλισμό, ο οποίος τοποθετήθηκε στο όχημα του συλλόγου, έτσι το όχημα μετατράπηκε σε ασθενοφόρο. Το ασθενοφόρο θα λειτουργεί 24ωρο, με δύο άτομα πλήρωμα και γιατρό, τον οποίο θα παραλαμβάνει από το κέντρο υγείας Ψαχνών. Θα επεμβαίνει σε συμβάντα στα οποία αδυνατεί να στείλει ασθενοφόρο το νοσοκομείο.
Η λειτουργία του άρχισε κανονικά, κάνοντας δύο διακομιδές καθημερινά, είτε από το κέντρο υγείας Ψαχνών προς το νοσοκομείο Χαλκίδας, είτε από την οικία των ασθενών προς το κέντρο υγείας, είτε από τροχαία ατυχήματα προς το κέντρο υγείας Ψαχνών. Κατά τη λειτουργία του ασθενοφόρου, διαπιστώθηκε ότι το ασθενοφόρο δεν κάλυπτε τις ανάγκες της περιοχής, έτσι από το σύλλογο αποφασίστηκε και η απόκτηση και δεύτερου ασθενοφόρου. Μετά από συζήτηση του προέδρου του συλλόγου, βρέθηκε ένας επιχειρηματίας ο οποίος χορήγησε τα χρήματα για την αγορά του δεύτερου ασθενοφόρου. Χορηγός είναι ο Γαληνός Λαουτάρης, διευθύνων σύμβουλος τις αλυσίδας καταστημάτων Ατλαντίκ-Γαληνός. Το ασθενοφόρο παραγγέλθηκε στη Γερμανία και ήρθε μετά από δύο μήνες, σύγχρονο και με αξιόλογο εξοπλισμό. Μόλις το ασθενοφόρο παραδόθηκε στο σύλλογο, αντιμετωπίστηκε ένα μεγάλο πρόβλημα. Το ασθενοφόρο για να παραδοθεί στο σύλλογο, έπρεπε να εκτελωνιστεί, τα έξοδα του εκτελωνισμού ανέρχονταν στα 25εκ.δρχ
Αμέσως έπρεπε να δοθεί λύση στο πρόβλημα αυτό. Τη λύση έδωσε ο υπουργός μεταφορών(Βερελής Χ), ο οποίος με υπουργική απόφαση εξαίρεσαι το σύλλογο από τα έξοδα του εκτελωνισμού. Έτσι λύθηκε το πρόβλημα του συλλόγου και το δεύτερο ασθενοφόρο μετά από διάστημα έξι μηνών λειτούργησε νόμιμα.
Τα ασθενοφόρα μέχρι σήμερα έχουν κάνει 700 διακομιδές. Το πρώτο ασθενοφόρο μπορεί να μεταφέρει τέσσερις τραυματίες, δύο στα φορεία και δύο στις ειδικές καρέκλες, το δεύτερο μεταφέρει τρεις τραυματίες, έναν στο φορείο και δύο στις ειδικές καρέκλες.
Οι εγκαταστάσεις του συλλόγου διαθέτουν, τουαλέτες, γραφείο διοικητή, χώρο ψυχαγωγίας των μελών, κουζίνα και τηλεφωνείο. Συνολικό εμβαδών 100τμ.Α όροφος.
Δωμάτια κατάκλισης προσωπικού, έξι κρεβάτια, τουαλέτα. Συνολικό εμβαδών 90τμ. Β όροφος.
Χώρος στάθμευσης πυροσβεστικών οχημάτων, συνολικό εμβαδών 100τμ.Ο σύλλογος λειτουργεί σε 24ωρη βάση, με επτά άτομα ανα βάρδια. Η έξοδος από τις εγκαταστάσεις του συλλόγου μέχρι τα οχήματα δεν ξεπερνάει τα 40 δευτερόλεπτα. Για κάθε συμβάν εφαρμόζεται σχέδιο αντιμετώπισης και ο καθένας ξέρει τι θα κάνει. Τα μέλη όλα εκπαιδεύονται από κοινού και διακρίνονται για τη συναδελφικότητα και την αλληλεγγύη του ενός για τον άλλο. Στο γράφημα Νο 1 φαίνονται τα συμβάντα ανά έτος.
Ακόμα τα μέλη του συλλόγου συνδράμουν στην αστυνομία και γίνονται περιπολίες από κοινού κατά τις βραδινές ώρες. Τα μέλη παρευρίσκονται στο γήπεδο τις περιοχής, όταν διεξάγεται ποδοσφαιρικός αγώνας και συνδράμουν με την αστυνομία στα μέτρα τάξης αλλά και με το ασθενοφόρο, για παροχή βοηθείας
Από τέλη Νοεμβρίου έως τέλος Δεκεμβρίου, ο σύλλογος διαθέτει ομάδες του τμήματος πυρασφάλειας ,που συνεργάζονται με τη δασική υπηρεσία και έχουν σκοπό τη φύλαξη του δάσους από παράνομη κοπή ελατοκορυφών, διενεργούνται έλεγχοι σε οχήματα τα οποία κινούνται ή διέρχονται από το ελατοδάσος.
Υπάρχει άριστη συνεργασία με την πυροσβεστική υπηρεσία στην οποία συνδράμει ο σύλλογος και η πυροσβεστική συνδράμει το σύλλογο όπου χρειαστεί. Υπάρχει ένας αριθμός μελών τα οποία ανήκουν στη πυροσβεστική,δηλαδή είναι εθελοντές πυροσβέστες(τμήμα πυρασφάλειας 1999). Από το έτος 2001 ο σύλλογος έχει ενταχθεί στα μητρώα της Γενικής γραμματείας πολιτικής προστασίας(Αρ. πρωτοκόλλου: 027/01). ΠΩ.:Παροχή βοηθείας
ΔΠ.:Δασικές πυρκαϊές
ΑΠ.:Αστικές πυρκαϊές
ΔΙΑΚΟΜ.:Διακομιδές με το ασθενοφόρο.
Ο σύλλογος εθελοντικών δυνάμεων δασοπροστασίας και διάσωσης το 1995, ξεκίνησε με αριθμό μελών δέκα άτομα, η εξέλιξή του φαίνεται στο γράφημα Νο2. Βλέπουμε πως τα έτη 1996, 2000, 2002 και 2003 εγγράφηκαν από 20 άτομα. Τα έτη 1997, 1998, 1999 και 2001 στο σύλλογο εγγράφηκαν από δέκα άτομα
Τέλος τα έτη 2004 και 2005 εγγράφηκαν 15 μέλη.
ΓΡΑΦΗΜΑ Νο2
Συμβάντα χαρακτηρισμένα ως περίεργα..
31/12/02 και ώρα 23:45 οι εθελοντές που ήταν βάρδια στο πυροσβεστικό όχημα, δέχτηκαν κλήση για να μεταβούν σε πυρκαϊά οχήματος, αμέσως αναχώρησαν για το συμβάν, με αποτέλεσμα η αλλαγή του χρόνου να τους βρει μακριά από τις οικογένειές τους.
1/1/03 και ώρα 22:00, η βάρδια του ασθενοφόρου δέχτηκε κλήση για συμβάν, Το συμβάν δόθηκε στο σύλλογο από το νοσοκομείο Χαλκίδος επειδή δεν υπήρχε διαθέσιμο ασθενοφόρο. Οι πληροφορίες του συμβάντος έλεγαν ότι έχει εκδηλωθεί φωτιά σε τροχόσπιτο, στη περιοχή Αλυκές Χαλκίδος και κινδυνεύουν άτομα. Το ασθενοφόρο αναχώρησε αμέσως για το συμβάν. Στο τόπο του συμβάντος υπήρχαν δύο πυροσβεστικά οχήματα της πυροσβεστικής υπηρεσίας Χαλκίδος, ο Διοικητής Βασιλείου Απ και ο Υποδιοικητής Ζώης Ι, της πυροσβεστικής υπηρεσίας Χαλκίδος και ο Διοικητής Ραπτάκης Σπ και Υποδιοικητής Σπυρόπουλος Π, Κεραμιδάς Ι του συλλόγου εθελοντικών δυνάμεων δασοπροστασίας και διάσωσης.
Στο τροχόσπιτο μέσα από μαρτυρίες βρισκόντουσαν δύο άτομα. Πριν την έναρξη της φωτιάς υπήρξε έκρηξη και η εκδήλωση της φωτιάς ήταν ραγδαία. Μόλις οι πυροσβέστες έσβησαν τη φωτιά αποκαλύφθηκαν τα σώματα των δύο ατόμων, τα οποία ήταν απανθρακωμένα. Στη συνέχεια αναγνωρίστηκαν από τον ιδιοκτήτη του κάμπινγκ ως ένας άντρας και μία γυναίκα ετών 45.
Ο πρόεδρος και διοικητής του συλλόγου εθελοντικών δυνάμεων δασοπροστασίας και διάσωσης το έτος 2000, σε συνεργασία με το διοικητή της πυροσβεστικής υπηρεσίας Παπαμίχο Ν και το Δήμο Μεσσαπίων Μπαζώτη Α, δημιούργησαν ελικοδρόμιο στη περιοχή των Ψαχνών.
Στο ελικοδρόμιο κατά την αντιπυρική περίοδο από Μάιο έως Οκτώβριο υπάρχει πυροσβεστικό ελικόπτερο, το οποίο επεμβαίνει σε εκδήλωση δασικής πυρκαϊάς, στη περιοχή του δήμου Μεσσαπίων. Το πλεονέκτημα είναι ότι με την ίδρυση του ελικοδρομίου καταφέρθηκε να μηδενιστεί ο χρόνος εξάπλωσης των πυρκαϊών. Το ελικοδρόμιο φαίνεται στη φωτογραφία Νο5.
ΧΟΡΗΓΟΙ ΤΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ:
S/M ΓΑΛΗΝΟΣ – ΑΤΛΑΝΤΙΚ, ασθενοφόρο.
ΚΑΜΑΡΩΤΟΣ ΑΝ, ασθενοφόρο
ΛΑΡΚΟ ΜΕΤΑΛΛΕΥΤΙΚΗ, δύο πυροσβεστικά οχήματα.
ΕΘΝΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ, ΔΗΜΟΣ ΜΕΣΣΑΠΙΩΝ, ΟΙΚΙΣΜΟΣ ΔΑΦΝΗ, ένα πυροσβεστικό όχημα.
ΔΑΦΝΩΝΤΑΣ Α.Ε., δύο πυροσβεστικά οχήματα.
ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ 4ης ΕΔΑΦΙΚΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΔΗΜΟΥ ΨΑΧΝΩΝ, ένα πυροσβεστικό όχημα.
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΔΑΣΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΣΩΣΗΣ, ΕΚΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΓΙΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ δύο πυροσβεστικά οχήματα.
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ, ένα ταχύπλοο σκάφος και εξοπλισμό(αντλίες και σωστικά μηχανήματα).
ΛΙΑΣΚΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ, ραδιοδύκτιο.
ΦΟΥΣΕΚΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ, φορητοί ασύρματοι τύπου V.H.F, όχημα διοικητή.
Ευχαριστούμε θερμά όλους όσους μας στήριξαν και μας στηρίζουν αυτά τα 25 χρόνια
Με εκτίμηση
ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ ΠΟΛΥΧΡΟΝΗΣ