“Ο ΔΩΔΕΚΑΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΓΥΦΤΟΥ….” (ΤΟΥ ΒΑΓΓΕΛΗ ΠΑΠΑΜΙΧΑΗΛ)
Ο τίτλος είναι δανεισμένος από την ποιητική συλλογή του Κ.
Παλαμά όπου περιγράφεται ο κόσμος των τσιγγάνων, ο πολιτισμός τους, η πολιτεία
τους και κυρίως τα ήθη τους. Είναι το παραμύθι του γύφτου Αδάκρυτου που δεν έχει
καμιά ηθική αναστολή προκειμένου να ικανοποιήσει τις ατομικές του επιθυμίες
ισοπεδώνοντας τα πάντα στο πέρασμά του. Όπως είχε επισημάνει και κάποιος
σχολιαστής, γύφτος είναι αυτός που κατάγεται από την Αίγυπτο και από λάθος
αποδίδεται η επωνυμία στην εν λόγω φυλή ανθρώπων ενώ η πραγματική τους
καταγωγή και γλώσσα (μόνο προφορική) χάνεται στο βαθος του χρόνου και της
γεωγραφίας κάπου ανάμεσα στην Περσία και την Ινδία. Επειδή η απόδοση και
περιγραφή του ψυχισμού των τσιγγάνων από τον Παλαμά κυμαίνεται ανάμεσα στο
ποιητικό και το δραματικό καλό θα ήταν όποιος ενδιαφέρεται για μια ενδότερη και
άκρως ρεαλιστική εκδοχή του θέματος να δει την ταινία “ Ο Καιρός των
Τσιγγάνων” του Εμίρ Κουστουρίτσα. Η ταινία γυρίστηκε το 1988, αν δεν κάνω λάθος,
και είναι μια συγκλονιστική απεικόνιση του βίου και της πολιτείας των τσιγγάνων
της τότε Γιουγκοσλαβίας. Η σκληρότητα και ωμότητα της διαχρονικά κλειστής αυτής
κοινωνίας στην πιό πραγματιστική της έκδοση.
ανένταχτη σε οποιαδήποτε ευρύτερη κοινωνική ομάδα υπακούοντας μόνο στους δικούς
της άγραφους κανόνες και συνήθειες που δεν μπορούν να προσαρμοστούν ούτε στο
χώρο ούτε στο χρόνο. Κανόνες που είναι αδιανόητοι για τον μέσο άνθρωπο μιας
δυτικής κοινωνίας. Μπορούμε να καταλάβουμε τους Μουσουλμάνους, τους Βουδιστές,
τους Κινέζους κλπ, αλλά ποτέ τους τσιγγάνους. Δεν το θέλουν και οι ίδιοι. Αν
τους αναγκάσεις να μείνουν σε ένα αρχοντικό είναι σαν να τους καταδικάζεις σε
απελπισία. Γεννημένοι γιά το απόλυτο τώρα. Δεν θυμούνται το χθες, δεν
αντιλαμβάνονται το αύριο. Έννοιες όπως καλή πίστη, αξιοπιστία, εμπιστοσύνη κλπ,
δεν υπάρχουν στο καθημερινό τους λεξιλόγιο. Δουλεύουν τη μέρα για να γλεντήσουν
χωρίς όρια το βράδυ. Μπροστά σ’ αυτή την ενστικτώδη, ψυχολογική, ατομικιστική
και ακόρεστη πείνα θυσιάζονται τα πάντα: γονείς, παιδιά, αδέρφια. Τα πάντα,
χωρίς διάκριση, με την ορμή και την αγριότητα του πεινασμένου θηρίου.
πρόβλημα ήταν κυρίως αισθητικό και ελάχιστα κοινωνικό. Δεν μας άρεσαν τα
τσαντήρια άλλά τους χρησιμοποιούσαμε στις δουλειές και κυρίως για να προωθήσουμε
τα αγροτικά μας προιόντα δεύτερης διαλογής. Τώρα η κατάσταση έχει ξεφύγει.
Εμείς οι άλλοι (μπαλαμό) είμαστε η εύκολη λύση γιά να εκτονωθεί το παράνομο
κράτος πολιτικά και οικονομικά και οι τσιγγάνοι μένουν στο απυρόβλητο. Είδα το
άρθρο του Σταμάτη με τους τσιγγάνους να κλέβουν ρεύμα αλλά δεν παρεμβαίνει
κανένας εισαγγελέας. Αν εγώ, εσείς, δεν πληρώσουμε το ρεύμα, νερό, τέλη κλπ
ξέρετε καλά τι θα γίνει. Στην εν λόγω κοινωνική ομάδα επιτρέπονται τα
πάντα, ακόμα και το εμπόριο ναρκωτικών με την πρόφαση ότι δεν τους “βρίσκουν”.
Και επειδή δεν τους “βρίσκουν” θα συνεχίσουμε να περνάμε μπροστά από τον
καταυλισμό με φόβο μη τυχόν σπρώξουν κανένα δικό τους παιδί στό αυτοκίνητο
για να διεκδικούν ασφάλεια αργότερα. Αυτό έχει γίνει σε αρκετές περιοχές όσο κι
αν φαίνεται απίθανο. Θα συνεχίσουμε να αναρωτιόμαστε γιατί και πως τα ναρκωτικά
φτάνουν στα παιδιά ακόμα και του γυμνασίου. Φυσικά γι αυτό το πρόβλημα δεν
ευθύνονται μόνο αυτοί αλλά γι αυτούς δεν ισχύει ο νόμος η τουλάχιστον δεν
εφαρμόζεται. Ακόμα και στα φανάρια σταματάμε με το φόβο μην μας ρίξουν πέτρες.
(Αυτό έχει γίνει αρκετές φορές και στην περιοχή μας). Κι όσο ο νόμος δεν κάνει
τίποτα τόσο πιό έντονα θα γίνονται τα αισθήματα αδικίας και αγανάκτησης
από τους πολίτες που θέλουν να είναι νομοταγείς και τίμιοι.
στη θέση των κτισμάτων θα στηθούν ξανά τα τσαντήρια και το θέαμα θα είναι
χειρότερο. Παράνομα κτίσματα υπάρχουν παντού στη χώρα αλλά έρχεται η στιγμή που
όλοι περνάμε απο το ταμείο. Όλοι εκτός από τους τσιγγάνους. Η δημοτική αρχή δεν
μπορεί να κάνει πολλά πράγματα γιατί σκοντάφτει στη μεγάλη αρχή. Την υψηλή
αρχή ενός παράνομου κράτους που για λίγους ψήφους εθελοτυφλεί ακόμα και στην πιό
οφθαλμοφανή παρανομία και δεν εφαρμόζει το νόμο σ΄αυτούς που το εκβιάζουν.
παράνομοι αρπάζουν ότι μπορούν από ένα κράτος που τους χαιδεύει. Ο,τι μέτρα και
να πάρει η τοπική αρχή οι κλοπές χαλκού, μετάλλων κλπ θα συνεχιστούν όσο το
μεγάλο κράτος αδυνατεί η ισχυρίζεται πως αδυνατεί να επέμβει.
ψευτοδικαιολογίες. Ναι στα δικαιώματα αλλά ναι και στις υποχρεώσεις.