Η δυστυχία του να είσαι μαθητής στην Ελλάδα…
Ξεκινάει σε λίγες μέρες μια πολύ δύσκολη χρονιά για την παιδεία, φίλες και φίλοι του Psaxna.gr
Mια παιδεία που έχει γίνει χώρος πειραματισμού από άσχετους , ανεύθυνους και ατιμώρητους αυτουργούς με θύματα τους μαθητές και τους φοιτητές.
Σαν να μην έφταναν όλα αυτά ήρθαν και τα άνοιξε – κλείσε με τις επιδημίες και έδωσαν ακόμη ένα χτύπημα σε ένα ακυβέρνητο εκπαιδευτικό σύστημα και στην σμπαραλιασμένη ψυχολογία των μαθητών.
35 χρόνια στην ιδιωτική εκπαίδευση έχουν δει τόσα πολλά τα μάτια μας που δεν θα έφταναν τόμοι ολόκληροι για να απαριθμήσουμε τα εσκεμμένα “λάθη” της αλλοπρόσαλλης πολιτικής αμαρτίας.
Θα αναφερθούμε μόνο σε λίγα.
– Έχουμε ξανατονίσει ότι όταν ένας μαθητής χρειαστεί να απουσιάσει ένα μήνα από τα μαθήματα (πχ λόγω ασθένειας) κινδυνεύει να χάσει μια ολόκληρη χρονιά και να μην μπορεί να συμβαδίσει με τους συμμαθητές του. Όταν αναγκαστεί να κάνει όλα αυτά που του επέβαλαν τα τελευταία δυο χρόνια κινδυνεύει να χάσει εντελώς την συνείδηση του μαθητή. Αυτή η διαρκής αγγαρεία των δυο χρόνων έχει καταστρέψει πολλά ταλέντα χωρίς ελπίδα επιστροφής.
Τα παιδιά της εφηβείας έχουν κυριολεκτικά σιχαθεί την εκπαίδευση.
– Κύριοι που παίρνετε τις αποφάσεις, κάποιος πρέπει να σας πει ότι το εφεύρημα και η εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης είχε μόνο αρνητικά αποτελέσματα στα παιδιά. Και μη γίνεστε ακόμα πιο ψεύτες λέγοντας ότι αυτό γίνεται για την προστασία της υγείας τους. Από πότε σας έπιασε ο πόνος και δεν το είχαμε καταλάβει; Τα παιδιά θα έρθουν σε επαφή έτσι κι αλλιώς. Στο παιχνίδι, στη βόλτα, στη γειτονιά, στους συγγενείς. Στο σχολείο με καλή επίβλεψη και τήρηση των μέτρων ασφαλείας – είτε σε δημόσιο, είτε σε φροντιστήριο – είναι όλα ελεγχόμενα. Δυο χρόνια δεν μου έτυχε να αρρωστήσει μαθητής και το ίδιο φαντάζομαι και με τους άλλους συναδέλφους.
– Ο αντίκτυπος αυτών των αποφάσεων φάνηκε στα απρόβλεπτα και απρόσμενα αποτελέσματα των Πανελληνίων εξετάσεων την περασμένη χρονιά αλλά ακόμα και στις ξένες γλώσσες που παρακολουθώ. Σε πολλές περιπτώσεις έχουν έρθει τα πάνω κάτω. Χρειάστηκε υπεράνθρωπη προσπάθεια από ευσυνείδητους μαθητές και δασκάλους για να κρατηθεί ένα αξιοπρεπές επίπεδο γνώσεων.
Πολλή πίκρα και πολλή αγανάκτηση σε μια ηλικιακή φάση όπου κόποι και όνειρα ζωής μπορεί να συντριβούν από τους παρανοϊκούς χειρισμούς των άθλιων “αρμόδιων”.
– Πλησιάζουν τα αποτελέσματα των φετινών Πανελληνίων εξετάσεων και η αγωνία των μαθητών είναι στο κόκκινο. Αρκετοί και εξαιρετικοί μαθητές δεν τα πήγαν όσο καλά περίμεναν για τους λόγους που προαναφέραμε. Ας μην απογοητευτούν. Ας μην επιλέξουν τη σχολή στην οποία θα τους κατατάξουν μόνο και μόνο για να φύγουν. Ας δώσουν στον εαυτό τους μια δεύτερη ευκαιρία του χρόνου. Έχουμε ξαναπεί από αυτή εδώ τη στήλη ότι μαθητές-ταλέντα έχουν πάρει λάθος κατεύθυνση μέσα σ΄ αυτό το χαοτικό παραλογισμό του εκπαιδευτικού συστήματος επειδή δεν θέλουν να βιώσουν την ψυχική φθορά των εισαγωγικών εξετάσεων που στις περισσότερες περιπτώσεις δεν έχουν καμιά σχέση με το αντικείμενο σπουδών. Πρέπει να ξέρουν ότι η δική τους γενιά θα εργάζεται μέχρι τα 70 τους χρόνια. Τουλάχιστον ας κάνουν αυτό που πραγματικά θέλουν γιατί μόνο σ΄ αυτό θα είναι καλύτεροι και πιο ανταγωνιστικοί. Κάθε συμβιβασμός με τρίτες και τέταρτες επιλογές μπορεί να τους οδηγήσει σε έναν επαγγελματικό βίο όπου δεν θα αποδίδουν αυτά που πραγματικά μπορούν και αξίζουν με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Β. Παπαμιχαήλ
ΥΓ. Ο τίτλος είναι δανεισμένος από το Νίκο Δήμου